لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طالبان و حامیان شان بدانند که زور راه حل نیست


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پس از ملاقات با مقامات امریکایی یکبار دیگر فراخوان آتش‌بس را تکرار و تاکید کرد که زور و توسل به نیروی نظامی راه حل نیست.

آقای غنی عصر جمعه ۲۵ جون (چهارم سرطان) دقایقی پس از دیدار با جو بایدن رییس جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری گفت: "طالبان و حامیان آنان باید بدانند که زور وسیله‌ای نیست که بتوانید با استفاده از آن یک افغان را به تسلیم شدن وادارید."

آقای غنی بدون ذکر نام کدام کشور مشخص گفت که "آنان باید در جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کنند نه در نیروهای دیگر،" اما مقام‌های افغان همواره پاکستان را به حمایت از گروه طالبان متهم کرده اند.

رییس جمهور غنی گفت که هنوز هم از آنان [طالبان] می‌خواهد تا آتش‌بس کنند و وارد یک روند سیاسی شوند زیرا به گفتۀ وی، سازش سیاسی راه نهایی پایان بخشیدن جنگ است. او تاکید کرد که اگر طالبان راه دیگری را انتخاب کنند "با یک ملت" مقابل خواهند شد.

مباحث موثر

آقای غنی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که مباحث وی با مقامات امریکایی خیلی موثر بود؛ مباحثی که به گفتۀ او باید مردم افغانستان را مطمین بسازد.

آقای غنی در پاسخ به سوالی گفت که سفارت ایالات متحده در کابل به فعالیت‌ ادامه خواهد داد و برای حمایت از نیروهای افغان بیش از سه میلیارد دالر پیشنهاد شده است و روند تحویل‌دهی تجهیزات نظامی مانند هلیکوپتر‌ها ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور افغانستان علاوه کرد که هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده حمایت شان را از مردم افغانستان، به ویژه از زنان و دختران افغان اعلام کرده اند.

در دو روز گذشته، رییس جمهور غنی با رهبران مجلس سنا و مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده دیدار کرد؛ جاییکه قانونگذاران امریکایی به ادامۀ تعهد و حمایت امریکا از افغانستان تاکید کردند.

اشرف غنی اضافه کرد که نیروهای افغان در بخش لوژستیک، حمایت از نیروهای هوایی و ماموریت حفظ و و مراقبت با چالش مواجه اند. اما او افزود که به این چالش در جریان مسافرت وزیر خارجه و رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا به افغانستان رسیدگی خواهد شد.

رییس جمهور غنی گفت که وزیر دفاع ایالات متحده در بخش فراهم آوری تجهیزات به نیروهای هوایی افغان تعهد کرده است.

رییس جمهور افغانستان همچنین افزود که در بخش تامین امنیت میدان هوایی کابل با ترکیه و سایر کشورها مشوره صورت گرفته است و به زودی در این خصوص تصمیم اتخاذ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG