لینک های دسترسی

Breaking News

نامهٔ دختر افغان به انجلینا جولی: 'یک بار دیگر زندانی شدیم'  


انجلینا جولی، هنرپیشهٔ معروف سینمای هالییود که پیش از این در رسانه‌های اجتماعی حضور علنی نداشت، اکنون برای جلب توجه جهانیان به وضعیت در افغانستان در انستاگرام حضور یافت.

نمایندهٔ ویژهٔ ادارهٔ‌ مهاجرت ملل متحد، روز گذشته نامه‌ای یک دختر افغان را نشر کرد.

در این نامه، نوجوان افغان به خانم جولی از نگرانی‌ و هراس‌اش از زندگی زیر حاکمیت طالبان نوشته و گفته است "ما یک بار دیگر زندانی شدیم".

این دختر افغان که نام و موقعیت‌اش نشر نشده، نوشته است: "پیش از آمدن طالبان... ما حقوق داشتیم، می‌توانستیم آزادنه از حقوق خود دفاع کنیم. اما زمانی که آنان آمدند، ما همه از آن می‌ترسیم و فکر می‌کنیم که همه رویا‌های مان برباد رفت."

خانم جولی در صفحهٔ انستاگرام‌اش نوشته است که می‌خواهد حکایت‌های مردم را از سراسر جهان با دیگران شریک سازد؛ افرادی که برای حقوق اساسی بشری شان مبارزه می‌کنند.

او نوشته است که دو هفته پیش از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ با مهاجرین افغان که از زیر حاکمیت طالبان فرار کرده بودند در ساحات مرزی افغانستان ملاقات کرد.

خانم جولی بیجا‌شدن دوبارهٔ افغان‌ها به دلیل ترس و بی‌سرنوشتی را "زجردهنده" خواند: "پس از مصرف بسیار وقت و پول و ریختن خون و تلف شدن زندگی‌ها برای رسیدن به این (وضعیت)، یک ناکامی است که درک آن تقریباً ناممکن است."

پس از خروج نیروهای امریکایی، گروه طالبان به سرعت قدرت را در دست گرفتند و سبب گسترش هراس در میان مردم شدند.

طالبان در زمان حاکمیت قبلی خود در افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ محدودیت شدید بر زنان وضع کرده و به آنان اجازۀ تحصیل، کار و حتا بیرون برآمدن از خانه بدون محرم شرعی را نداده بودند.

در زمانی که گروه طالبان در قدرت بودند، مجازات علنی مانند قطع کردن دست‌ها و اعدام‌ها به یک امر معمول مبدل شده بود.

با آنهم، گروه طالبان می‌گویند که اکنون تغییر کرده اند، اما شمار زیادی در خارج از افغانستان تردید دارند.

شماری از شهروندان افغان در بیرون و داخل افغانستان به صدای امریکا گفتند که طالبان با ابراز نرمی در آغاز می‌خواهند توجه همه را به خود جلب کنند و دیری نخواهد گذشت که این گروه یک بار دیگر دست به اعمالی بزنند که در دورهٔ قبلی قدرت شان به نمایش گذاشته بودند.

این در حالی است که هزاران نفر دیگر، پس از آن که طالبان وارد کابل شدند، در میدان هوایی کابل تجمع کرده و تلاش دارند از این کشور بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG