لینک های دسترسی

Breaking News

جلوگیری از گسترش کروناویروس: افغانستان 'رژیم کاری' اعلام کرد


کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر کروناویروس در افغانستان رژیم کاری را در کابل و ولایات اعلام کرد.

بر اساس اعلامیهٔ این کمیسیون، تمامی کارمندان ادارات خدمات ملکی که ۵۵ یا بیشتر از آن سن دارند و آنعده از کارمندانی که بیماری های مزمن دارند، سر از فردا ششم جون (۱۶ جوزا) برای دو هفته وظایف شان را از منازل شان به پیش ببرند و نیاز ندارند به دفاتر شان حاضری بدهند.

افراد که به بیماری های مزمن مانند، بیماری های قلبی، شکر، سرطان و سایر بیماری ها مصاب اند، بیشتر از دیگران مورد تهدید کروناویروس قرار دارند.

اما این کمیسیون گفته است که کارکنان صحی از این امر مستثنا اند.

کارمندان بست‌های پنج و شش که به حضور شان در دفاتر نیاز نیست نیز وظایف شان را از منازل شان به پیش ببرند.

با آنهم این اداره گفته است که سایر کارمندان، به شمول روسا و روسای عمومی که صلاحیت امضای اسناد را دارند باید به کار از دفاتر شان ادامه دهند.

افرادی که از خانه وظایف شان را به پیش می‌برند، تمامی حقوق شان را به دست خواهند آورد.

این در حالی است که موج سوم کروناویروس زندگی شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند.

تاخیر در فراهم‌آوری واکسین

سازمان جهانی صحت گفته است که واکسین کووید۱۹ با حدود دوماه تاخیر به افغانستان خواهد رسید.

پیش از این به حکومت افغانستان گفته شده بود که سه میلیون دوز واکسین کروناویروس تا ماه می به افغانستان داده خواهد شد، اما اکنون گفته است که این مقدار واکسین در ماه اگست به این کشور تحویل داده خواهد شد.

غلام دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ افغانستان گفته است که کشورهای فقیر از روند توزیع واکسین کووید۱۹ راضی نیستند.

او افزوده است که وزارت صحت عامه با سفارت‌های کشورهای خارجی در مورد فراهم آوری واکسین به تماس شده، اما این تلاش‌ها نتیجهٔ را در قبال نداشته است.

ارقام ابتلا به کروناویروس در جریان هفتهٔ گذشته روزانه به ۱۵۰۰ رسیده بود، در حالی که در جریان ماه گذشته در هر هفته این رقم به ۱۷۸ مورد می‌رسید.

براساس گزارش‌ها شفاخانه ها در افغانستان از بیماران کووید۱۹ پر شده و نگرانی‌ها از کبود اکسیجن نیز در این کشور رو به افزایش است.

وزارت صحت عامهٔ افغانستان گفته است که تا امروز پنجم جون (۱۵ جوزا) ۷۹۲۳۶ نفر در این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده و از میان ۳۱۴۵ نفر جان باخته اند.

سایر کشورهای جهان، به شمول ایالات متحده نیز از آغاز شیوع کروناویروس به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر آن، کار از خانه را در میان کارمندان ترغیب کرده و تلاش کرده اند که تا حد امکان از بیرون شدن شهروندان از منازل شان در جریان همه‌گیری کروناویروس جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG