لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قوای امریکایی از افغانستان؛ واکنش ارگ و طالبان


حکومت افغانستان و گروه طالبان در پیوند به دستور دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر خروج ۲۰۰۰ نظامی امریکایی مستقر در افغانستان در جریان دو ماه آینده واکنش نشان داده اند.

حکومت افغانستان گفته است که کاهش نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان تاثیر چندانی بر وضعیت در آن کشور برجا نمی‌گذارد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که هم اکنون ۹۶ در صد عملیات نظامی را نیروهای افغان مستقلانه به پیش می‌برند.

اما طالبان که بی صبرانه منتظر خروج قوای خارجی از افغانستان اند، از تصمیم حکومت ایالات متحده مبنی بر کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان استقبال کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که این اقدام "گام خوبی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان" است.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه ۱۷ نومبر (۲۷ عقرب) به خبرنگاران گفت: "تا ۱۵ جنوری شمار نظامیان ما در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت."

آقای میلر گفت که در مورد تصمیم کاهش قوا در افغانستان با رهبران کلیدی به شمول اعضای کانگرس ایالات متحده، سرمنشی ناتو و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان صحبت کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای در مورد تماس تلیفونی آقای غنی با کرستوفر میلر نگاشته است: " دو جانب در رابطه به روابط دوكشور و پروسه صلح صحبت كردند. سرپرست وزارت دفاع امريكا همچنين به كيفيت حمايت دوامدار نيروهای نظامی امريكا از افغانستان تاكيد كرد."

پیش از این اسدالله خالد، وزیر نامزد وزارت دفاع افغانستان گفته بود که از خروج نیروهای امریکایی نگران نیست.

آقای خالد که روز سه شنبه برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه رفته بود، خطاب به قانونگذاران افغان گفت: "نیروهای خارجی به طور کامل از افغانستان خارج نمی شوند".

او همچنین از احتمال زیاد شدن نیروهای خارجی در افغانستان سخن گفت اما مشخص نکرد که این نظامیان امریکایی خواهند بود یا از کشور دیگری.

از طرف دیگر آلمان از خروج آنی نظامیان امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده است. هایکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان گفته است که خروج عجولانه می تواند بر مذاکرات صلح تأثیر بگذارد.

آقای ماس افزود: "ما نباید موانع بیشتری ایجاد كنیم و تردیدی نیست كه خروج عجولانه از افغانستان منجر به این امر خواهد شد."

آلمان در حال حاضر به عنوان بخشی از ماموریت حمایت قاطع ناتو، صدها سرباز خود را به افغانستان اعزام کرده است.

بر اساس توافقنامهٔ امریکا – طالبان تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

در حال حاضر، حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند که بیشتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آموزش و مشورت می‌دهند.

XS
SM
MD
LG