لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ فرمان کاهش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان را صادر کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا دستور داده است که در چند هفتۀ آینده ۲۰۰۰ نظامی امریکایی از افغانستان و ۵۰۰ نظامی دیگر از عراق به امریکا برگردانده شوند.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه ۱۷ نومبر (۲۷ عقرب) به خبرنگاران گفت: "تا ۱۵ جنوری شمار نظامیان ما در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. شمار قوای ما در عراق نیز تا عین تاریخ به ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید."

در حال حاضر، حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان و ۳۰۰۰ نظامی دیگر امریکایی در عراق مستقر اند که بیشتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و عراق را آموزش و مشورت می‌دهند.

آقای میلر گفت که کاهش قوا "معادل تغییر در پالیسی یا اهداف ایالات متحده" در جنگ علیه تروریزم نیست و به نحوی انجام خواهد شد که از نظامیان، دپلوماتان و کارمندان استخبارات ایالات متحده و متحدان حفاظت شود.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی قصر سفید در ماه اکتوبر طرح مشابهی را ارایه کرده بود که در آن زمان وزارت دفاع ایالات متحده آن طرح را تایید یا رد نکرده بود.

سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده گفت که صبح سه شنبه با چندین تن از رهبران کلیدی به شمول رهبران کانگرس ایالات متحده، سرمنشی ناتو و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این مورد صحبت کرده است.

آقای میلر گفت که حکومت ایالات متحده در حالی در کنار حکومت افغانستان می‌ایستد که حکومت آن کشور سرگرم تلاش‌های صلح است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای در مورد تماس تلیفونی آقای غنی با کرستوفر میلر نگاشته است: " دو جانب در رابطه به روابط دوكشور و پروسه صلح صحبت كردند. سرپرست وزارت دفاع امريكا همچنين به كيفيت حمايت دوامدار نيروهاي نظامي امريكا از افغانستان تاكيد كرد."

با اینحال، شماری از مقام‌های ارشد امریکایی ابراز نگرانی کرده اند که کاهش قابل ملاحظۀ حضور نظامیان امریکایی در افغانستان بر اهداف ماموریت نظامی امریکا در افغانستان تاثیر گذار خواهد بود.

یک مقام ارشد پیشین نظامی ایالات متحده که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان در شرایط کنونی نگران کننده است، به ویژه در زمانی که قدرت در ایالات متحده در حال انتقال است.

خبر احتمال کاهش قوای امریکایی در افغانستان روز دوشنبه در رسانه‌های امریکایی نشر شد که واکنش فوری متخصصان، مقام‌های پیشین و حتا مچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنای امریکا را که بزرگترین متحد و حامی دونالد ترمپ است، نیز در پی داشت.

آقای مک‌کانل روز دوشنبه گفت: "هیچ امریکایی نیست که جز پایان پیروزمندانۀ جنگ بر ضد تروریستان در افغانستان و حامیان آنان آرزویی داشته باشد. اما...خروج فوری نیروهای ایالات متحده از افغانستان در حال حاضر، متحدان ما را متضرر خواهد کرد و سبب شادمانی کسانی خواهد شد که در آرزوی زیان ما استند."

آقای مک‌کانل از رییس جمهور ترمپ خواسته است تا به اعمال فشار تا زمانی ادامه دهد که "شرایط برای شکست دراز مدت داعش و القاعده" نایل شود. او هشدار داده است که در غیر این صورت، خروج قوا یاد آور "خروج خوار کنندۀ امریکا" از ویتنام و بدتر از خروج نظامیان امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ خواهد بود که به گفتۀ وی سبب ظهور گروه دهشت افگن دولت اسلامی شد.

ادم کینزینگر، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده به صدای امریکا گفت که خروج قوا بدون موجودیت شرایط مناسب "اشتباهی" است که نفوذ موجود بر مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را آسیب خواهد رساند. او گفت: "در آنجا مذاکرات جریان دارد؛ باید همیشه از موقف قوی مذاکره کرد."

شماری از قانونگذاران دموکرات نیز اقدام آقای ترمپ برای کاهش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان را به باد انتقاد گرفته اند.

تیم کین، سناتور دموکرات در این مورد گفته است: "ما همواره گفته‌ایم که خروج قوا باید وابسته به شرایط بوده و اختیاری نباشد، اما این یکی بدتر از یک تاریخ اختیاری است و کاملاً زمانبندی سیاسی است."

رییس جمهور دونالد ترمپ، در یک اقدام ناگهانی، هفتۀ گذشته مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده را برکنار و کرستوفر میلر را به صفت سرپرست وزارت دفاع امریکا معرفی کرد.

روزنامۀ واشنگتن پست گزارش داده است که آقای اسپر در اوایل ماه روان یادداشت محرمی را به قصر سفید ارسال کرده و در آن با اشاره به سطح بلند خشونت در افغانستان و مذاکرات جاری صلح در آن کشور، در مورد خروج شتابزدۀ قوای امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

دوگلاس مک‌گریگور که به تازگی به صفت مشاور ارشد آقای میلر گماشته شده است، خواستار خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان و مسدود کردن سفارت امریکا در کابل شده است.

انتونی تاتا که از چند روز به اینسو به صفت معاون وزارت دفاع امریکا در امور پالیسی کار می‌کنند نیز خواستار خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان شده است.

با اینحال، کرستوفر میلر روز دوشنبه در یادداشتی به وزارت دفاع امریکا مهمترین اهداف خود را برجسته کرده است که "پایان جنگ روان [در افغانستان" با روش مسوولانه" نیز شامل آن است.

XS
SM
MD
LG