لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: خروج نیروها از افغانستان نباید عجولانه باشد 


پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که خروج شتابزده نیروهای امریکایی و ایتلاف از افغانستان،‌ این کشور را به "سکوی تروریست‌های بین المللی" مبدل خواهد کرد.

این پیام ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در پاسخ به گزارش‌های ارایه شده که براساس آن دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تسریع ببخشد.

آقای ستولتنبرگ در یک اعلامیه گفت: "بهای بیرون شدن زودهنگام یا ناهماهنگ ممکن بسیار گزاف باشد."

این درحالی است که روز گذشته تلویزیون سی‌.ان.ان به نقل از فرماندهان نظامی امریکایی گزارش داد که در جریان این هفته رییس جمهور ترمپ دستور کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق را صادر خواهد کرد.

اما میچ مک‌کانل، سناتور امریکایی با انتقاد از برنامه رییس جمهور ترمپ برای کاهش سریع حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هشدار داده و آن را هدیه‌ای به دشمنان امریکا و عامل تضعیف پیشرفت‌های صورت گرفته در منطقه خواند.

آقای مک‌کانل روز دوشنبه گفت: "خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان اکنون به متحدان ما آسیب می‌رساند و باعث خرسندی افرادی می‌شود که به ما آسیب می‌زنند."

این در حالی است که اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان امروز گفت که تا اکنون شاهد نشانه‌ای دال بر خروج این نیروها نبوده است.

او گفت که همه از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان نگرانی دارند، اما باید همه بدانند که "احیاناً اگر خارج هم می‌شوند" نیروهای افغان توان پیشبرد عملیات‌های نظامی را دارند.

او گفت: "تعداد (نظامیان خارجی) امکان دارد که کم شود، ولی امکان آن هست که زیاد شود...احیاناً اگر قوای خارجی از افغانستان می‌برآید، امروز ۹۶ فیصد عملیات مستقلانه است و اردوی خودتان می‌کند، تنها چهار فیصد در بخش حمایه هوایی، حمایه همکاران بین‌المللی خود را داریم."

نامزدوزیر دفاع افغانستان تاکید کرد که نظامیان این کشور به تنهایی نیز توان دفاع از خاک شان را دارند.

در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و انتظار می‌رود که بر اساس دستور دونالد ترمپ این رقم به ۲۵۰۰ کاهش یابد.

پیش از این نیز رییس جمهور امریکا گفته بود که نیروهای امریکایی باید تا کرسمس به خاک شان برگردند، اما رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی او در جریان یک مصاحبه گفت که این فقط یک "آرزو" بوده نه یک "دستور".

بر اساس توافقنامهٔ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری امضا شد، نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی افغانسان را ترک کنند. اما مقامات امریکایی گفته اند که خروج کامل نیروها بر اساس وضعیت در منطقه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG