لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به فهرست هیات ۲۵۰ نفری نشست قطر


یک روز پس از نشر فهرست ۲۵۰ نفری هیات افغانستان برای نشست قطر، طالبان به این فهرست واکنش نشان داده و گفته اند که نام‌های اندکی از چهره‌های سیاسی در آن درج شده است.

طالبان روز چهارشنبه (۲۸ حمل) در اعلامیه‌ای این فهرست را طولانی دانسته و گفته است که تنظیم کنندگان این نشست تصمیم ندارند تا هیات ۲۵۰ نفری دولت افغانستان را پذیرند.

در این اعلامیۀ طالبان آمده است "تهیه کننده‌های فهرست در کابل باید درک بکنند که این یک کنفرانس منظم و پلان شده در یک کشور دور دست خلیجی است، نه مراسم عروسی و یا مهمانی در کدام هوتل کابل."

این گروه حکومت افغانستان را متهم کرده است که با ترتیب و نشر چنین فهرست، از پیشرفت‌ در راستای گفتگوهای صلح در هراس است و می‌خواهد این حرکات را "تخریب" کند.

برخی از سیاسیون از این فهرست پشتیبانی‌شان را اعلام کرده و اما برخی چهره‌های شامل در این هیات، نشست دوحه را تحریم کرده اند.

عطا محمد نور، رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی این فهرست را "فرمايشى‌" از طرف حکومت دانسته و در صفحه فیس بوک خود گفته است: " با چنین چیدمان در نشست قطر شرکت نخواهیم کرد. این حرکت حکومت یک عمل قصدی برای به‌چالش کشیدن و سبوتاژ پروسه صلح است".

حامد کرزی که پیش از این یکی از تنظیم کنندگان نشست "بین الافغانی" مسکو بود نامش در این فهرست ذکر نشده است.

یوسف سها، سخنگوی دفتر رئیس جمهور پیشین به صدای امریکا گفت که آقای کرزی از ترکیب این فهرست پشتیبانی می‌کند و وی خودش نخواسته تا به این نشست برود.

ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به این واکنش تا اکنون چیزی نگفته است.

امرالله صالح، از چهره‌های ضد طالبان هم اعلام کرده که در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

آقای صالح در صفحه تویتر خود نوشته: "طالبان بزرگترین و تنها مانع بر سر راه صلح اند چون به کمپاین خود برای قتل عام و ویرانی ادامه داده اند."

قرار است نشست "گفتگو‌های بین الافغانی" قطر از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ اپریل در دوحه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG