لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: تلاش‌های طالبان برای صلح ناچیز است


ریاست جمهوری افغانستان گفته است که طالبان در زمینۀ تامین صلح تلاش ناچیز کرده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) به خبرنگاران گفت که حکومت، شهروندان افغان و جامعۀ جهانی، در مورد اقدام طالبان برای تطبیق توافقنامه دوحه، پرسش‌هایی از طالبان دارند.

او گفت که حکومت افغانستان بر اساس توافق دوحه بیش از ۴۰۰۰ زندانی طالب را رها کرده و مسوولیت‌هایش را در قبال صلح انجام داده است.

آقای صدیقی افزود: "طالبان بسیار عقب مانده اند. اقدامات آنها بسیار کم و ناچیز است. هنوز هم خشونت‌ها را می‌بینم که در سطح بلند است. آنها هنوز به مذاکرات حاضر نیستند. اسیران ما تاکنون رها نشده و ملامتی بزرگ بر دوش طالبان است".

از سویی هم حکومت افغانستان تصمیم دارد که از جملۀ ۵۰۰۰ زندانی طالبان، ۵۹۲ نفر آن را به دلیل موجودیت ادعای "حق‌العبدی" رها نکند که به گفتۀ صدیقی نهادهای عدلی و قضایی این کشور روی آن کار می‌کند.

همچنان صدیقی گفت که ممکن آنچه طالبان مبنی بر رهایی ۱۰۰۰ اسیران حکومت در دوحه با ایالات متحده توافق کرده، نادرست باشد؛ چون به گفتۀ وی از میان نزدیک به ۶۰۰ نفر ۱۷۵ تن کارمندان ملکی و ۷۵ تن مربوط خیزش‌های مردمی است.

پیش از این یک منبع حکومتی افغانستان به صدای امریکا تایید کرد که طالبان یک فهرست جدید را در اختیار حکومت قرار داده است که به اساس آن زندانیان جدید رها خواهند شد.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، این موضوع را رد کرد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در واکنش به حملۀ دیروز طالبان در سمنگان گفته است که تداوم حملات این گروه مخالف تعهدات شان در راستای کاهش خشونت‌ها است.

روز گذشته مهاجم انتحاری طالبان، موتر پر از مواد انفجاری را در نزدیکی ریاست امنیت ملی و شاروالی شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان منفجر کرد که در نتیجۀ آن، ۱۱ نفر کشته و ۶۳ تن دیگر زخمی شده اند.

زلمی خلیلزاد، تداوم خشونت‌ها را در افغانستان، عامل تقویت‌کننده موضع مخالفان روند صلح این کشور خوانده و گفته است که به "مخربین این روند" فرصت بیشتر خواهد داد.

XS
SM
MD
LG