لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و طالبان همدیگر را به نقض توافقنامۀ صلح متهم کردند


در حالیکه ۱۳۵ روز از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان می‌گذرد، دو طرف همدیگر را به نقض تعهدات شان متهم کرده اند.

طالبان روز سه شنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای کاهش حضور نظامی امریکایی را در افغانستان مثبت توصیف کرده اند، اما ادعا کرده اند که جانب امریکا و حکومت افغانستان در زمینۀ رهایی زندانیان طالبان و حذف نام‌های رهبران آن گروه از فهرست سیاه به تعهدات شان عمل نکرده اند.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری میان دو طرف در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند حضور قوای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد، خشونت طالبان کاهش یابد و طالبان وارد مذاکرات بین الافغانی با حکومت افغانستان شوند.

طالبان همچنان ادعا کرده اند که نیروهای امنیتی افغان و نظامیان امریکایی بر خلاف توافقنامۀ دوحه، بر ساحات غیرجنگی حملات هوایی را انجام داده اند و به ادعای این گروه، طیاره‌های نیروهای افغان توسط "پیلوت‌های امریکایی" کار گرفته شده است.

ساعاتی پیشتر از نشر اعلامیۀ طالبان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در واکنش به حملۀ دیروز آن گروه در سمنگان، در چند پیام پیهم تویتر این حمله را محکوم کرد و گفت که تداوم حملات این گروه مخالف تعهدات شان در راستای کاهش خشونت‌ها است.

آقای خلیلزاد گفته است: "خشونت‌ها به ویژه در روزها و هفته‌های اخیر زیاد شده است. بدون هیچ دلیلی شمار زیادی از افغان‌ها می‌میرند. حملۀ امروز طالبان در مرکز یک ولایت مخالف تعهد آنان برای کاهش خشونت به هدف رسیدن به آتش‌بس دایمی در مذاکرات بین‌الافغانی است".

زلمی خلیلزاد همچنان گفته است که استفاده از موتر بم‌گذاری شده در مرکز یک شهر "غیرقابل قبول" است و این کار موضع مخالفان روند صلح را تقویت می‌کند و به "مخربین این روند" فرصت بیشتر خواهد داد. او بار دیگر از تمامی طرف‌ها در این کشور خواسته است که به خشونت‌ها پایان دهند.

روز گذشته حمله‌کنندۀ انتحاری، موتر پر از مواد انفجاری را در نزدیکی ریاست امنیت ملی و شاروالی شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان منفجر کرد که در نتیجۀ آن، ۱۱نفر کشته و ۶۳ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شده اند. مسوولیت این حمله را طالبان به عهده گرفته اند.

آقای خلیلزاد همچنان افزوده است که ایالات متحده با گذشت ۱۳۵روز از امضای توافقنامۀ صلح دوحه، تلاش کرده که در مرحلۀ نخست، به تعهدات اش پابند بماند.

او از کاهش حضور نظامیان امریکایی و خروج این نیروها از پنج پایگاه نظامی در افغانستان به عنوان بخشی از تعهدات امریکا یادآوری کرده و افزوده است که شمار نظامیان ناتو در این کشور نیز به "تعداد متناسب" کاهش یافته است.

آقای خلیلزاد همچنان گفته که از امضای توافقنامۀ صلح تا اکنون هیچ نظامی امریکایی در افغانستان کشته نشده و همچنان روابط منطقه‌ای بهبود یافته است.

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان همچنان تاکید کرده که پیشرفت‌های زیادی در بخش مبادلۀ زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گرفته که هرچند به گفتۀ وی این روند تا اکنون کُند پیش رفته است.

به گفته آقای خلیلزاد در هفته‌های اخیر هیات‌های گفتگوکنندۀ صلح دولت و طالبان نیز در راستای تدارکات مذاکرات بین‌الافغانی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه دست یافته اند.

او در ادامۀ گفته است که در تطبیق مرحلۀ بعدی توافقنامه صلح دوحه، رویکرد امریکا بر اساس شرایط خواهد بود و برای مبادلۀ زندانیان، کاهش خشونت‌ها، تطبیق کامل تعهدات توافقانۀ صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پافشاری خواهد کرد.

اما قبل بر این، طالبان توقف جنگ را قبل از آغاز مذاکرات صلح "غیرمنطقی" خوانده اند؛ در حالی که حکومت افغانستان حملات این گروه را عامل کندی روند گفتگوهای صلح یاد کرده است.

XS
SM
MD
LG