لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: طالبان بر جنگ تاکید دارند، طالبان: آتش‌بس غیر منطقی است 


صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که گروه طالبان تقاضای برقراری آتش بس را رد کرده و بر جنگ تاکید دارند.

آقای صدیقی در صفحه‌ٔ تویترش نوشته است: "باوجود درخواست‌های پیهم دولت جمهوری اسلامی افغانستان، علمای کشور، سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ملل، امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا برای تامین آتش بس در ماه مبارک رمضان، طالبان هم‌چنین به جنگ در برابر مردم مسلمان افغانستان تاکید دارند."

اما طالبان با نشر اعلامیه‌ای به توافقنامهٔ این گروه با ایالات متحده اشاره کرده و گفته اند زمانی که "جانب مقابل" بر تعهداتش عمل نکند،‌ تقاضای آتش‌بس و کاهش خشونت "غیر منطقی و فرصت طلبانه" است.

طالبان ادعا کرده اند که حکومت افغانستان، ایالات متحده و ناتو در تطبیق مواد این توافقنامه ناکام مانده اند.

توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان به تاریخ ۲۹ فبروری امضا شد که کاهش خشونت‌ها، رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از محابس دولت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از سوی طالبان، از نکات اساسی آن است.

براساس آمار حکومت افغانستان، طالبان در جریان چند هفتهٔ گذشته حملات شان را تشدید بخشیده اند که در حدود ۸۰۰ غیرنظامی در این حملات کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

صدیق صدیقی نوشته است که این تلفات بیانگر آن است که گروه طالبان نمی‌خواهند از خشونت دست بکشند.

گروه طالبان حکومت افغانستان را به ایجاد موانع در تطبیق مواد توافقنامه بشمول رهایی زندانیان متهم کرده است.

اما سخنگوی رییس جمهور افغانستان گفته است که دولت به پیشنهاد کاهش خشونت‌ها و‌ آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان پاسخ مثبت داده؛ تیم مذاکره کننده تشکیل داده و رهایی بخش از جنگجویان این گروه را عملی کرده است.

حکومت افغانستان تا به حال، ۵۵۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کرده و مقامات گفته اند که قرار است ۹۵۰ زندانی دیگر این گروه نیز از زندان رها شوند.

طالبان نیز تا به حال ۶۰ زندانی را از بند رها کرده اند، اما حکومت افغانستان گفته است که از این میان تنها ۱۹ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و باقی غیرنظامیان و کارمندان ملکی بوده اند.

XS
SM
MD
LG