لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد به غنی و عبدالله: منافع افغانستان را ارجحیت دهید


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان می‌گوید که ماه رمضان فرصتی است که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله منافع کشور شان را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند.

زلمی خلیلزاد روز یکشنبه ۲۶ اپریل (هفتم ثور) در رشته‌ پیام‌هایی به مناسبت ماه رمضان گفته است: "در این ایام بی‌مانند، فرصت درون اندیشی و فکر کردن در بارۀ دیگران یک نعمت است."

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان بیماری کووید۱۹ را دشمن مشترک برای افغان‌ها دانسته و از تمامی طرف‌ها خواسته است که به هدف سلامتی مردم و کشور شان به گونۀ مشترک در برابر این آفت مبارزه کنند.

آقای خلیلزاد همچنان از خواست اخیر سازمان همکاری کشورهای اسلامی مبنی بر برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت در افغانستان استقبال کرده است.

او افزوده است: "رمضان همچنان به طالبان فرصت می‌دهد که با پذیرش آتش‌بس برای امور بشری، تا پایان بحران صحی، خشونت را کاهش داده و عملیات تهاجمی نظامی را توقف دهند".

آقای خلیلزاد تاکید کرده است که حکومت افغانستان و طالبان باید رهایی زندانیان را سرعت دهند.

او گفته است: "مبارزه با بیماری کووید۱۹ این امر را فوریت می‌بخشد که به شمول رفتن به سوی مذاکرات بین‌الافغانی، روند صلح افغانستان را کمک خواهد کرد".

این در حالی است که در روزهای اخیر پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیۀ اروپا، سازمان محلل متحد و حکومت افغانستان از طالبان خواسته اند که حملات شان را متوقف و آتش‌بس کنند.

اما گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای حکومت افغانستان و امریکا را به ایجاد موانع در برابر روند صلح متهم کرده است.

طالبان ادعا کرده اند امریکا و ناتو و متحدین شان در تطبیق مواد توافقنامه طالبان-امریکا ناکام مانده اند.

حکومت افغانستان تا به حال، ۵۵۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کرده و مقامات گفته اند که قرار است ۹۵۰ زندانی دیگر این گروه نیز از زندان رها شوند.

طالبان نیز تا به حال ۶۰ زندانی را از بند رها کرده اند، اما حکومت افغانستان گفته است که از این میان تنها ۱۹ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و باقی غیرنظامیان و کارمندان ملکی بوده اند.

XS
SM
MD
LG