لینک های دسترسی

Breaking News

تدابیر تازۀ حکومت افغانستان برای مقابله با موج دوم کووید۱۹


حکومت افغانستان در چند هفتۀ آینده یک سلسله تدابیر را برای مقابله با موج دوم همه‌گیری کروناویروس در آن کشور روی دست خواهد گرفت.

ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه نهم دسمبر (۱۹ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نشستی به منظور بحث در مورد مدیریت موج دوم کووید۱۹ به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در ارگ برگزار شد و آقای غنی تصمیم گرفته است که نشست‌های تصمیم‌گیری در مورد مبارزه با کروناویروس هفتۀ دو روز در ارگ برگزار شود.

محمد جواد عثمانی، وزیر صحت عامۀ افغانستان در نشست روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که برای کارمندان صحی که در بخش رسیدگی به بیماران کووید۱۹ فعالیت می‌کنند معاش تشویقی در نظر گرفته شود. آقای غنی با تایید این پیشنهاد گفت: "هویت کارکنانی که در خط اول مبارزه با کرونا کار کرده اند، باید در ویبسایت‌ها منتشر شود و بسته‌های منظم تشویقی برای آنان اهدا گردد."

وزیر صحت عامۀ افغانستان همچنان خواست که برای مبارزه با شیوع کروناویروس، در جریان سه هفتۀ آینده به ترتیب فعالیت‌ سالون‌های عروسی متوقف شود، حوض‌های آب‌بازی و کلپ‌هایی ورزشی مسدود و برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی و مسابقات با حضور تماشاچیان منع شود.

همچنین، بر اساس پیشنهاد وزارت صحت عامۀ افغانستان تا دو هفتۀ دیگر نصف کارمندان دولتی و غیردولتی کار از خانه را شروع کنند. پوشیدن ماسک در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، بس‌های شهری از دیگر پیشنهادات وزارت صحت عامۀ افغانستان است. این وزارت همچنین خواسته است که سر از اوایل ماه جدی، استفاده از بس‌ها و وسایط نقلیۀ شهری که ظرفیت آن بالاتر از ۵۰ مسافر است برای یک ماه متوقف شود.

وزارت صحت عامۀ افغانستان چندی پیش با اشاره به شیوع موج دوم همه‌گیری کووید۱۹ در افغانستان هشدار داده بود که مردم افغانستان زمستان دشواری را در پیش رو دارند.

آمار نشر شده از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز حاکی از سیر پیش‌روندۀ همه‌گیری کروناویروس در افغانستان است. بر اساس تازه ترین آمار در ۲۴ ساعت گشته از ثبت ۱۷۷ مورد مثبت کروناویروس و مرگ ۱۳ نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ در افغانستان گزارش داده شده است.

این در حالی است که به گفتۀ اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان نخستین محموله واکسین کووید۱۹ تا هفت ماه دیگر به این کشور خواهد رسید.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که "بانک جهانی و ایتلاف جهانی واکسین و ایمن‌سازی" تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، برای ۴۰ درصد نفوس افغانستان واکسین کووید۱۹ را فراهم خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG