لینک های دسترسی

Breaking News

تطبیق گستردۀ واکسین کووید۱۹ در بریتانیا آغاز شد


بریتانیا روز سه شنبه هشتم دسمبر (۱۸ قوس) روند تطبیق گسترده و سرتاسری واکسین کووید‌۱۹ را که بزرگترین چالش تدارکاتی عصر کنونی پنداشته می‌شود، آغاز کرد.

کارمندان صحی در بریتانیا واکسین ساخته شده توسط شرکت فایزر و بیو ان تک را نخست به آسیب‌پذیر ترین افراد تطبیق می‌کنند که سالمندان و خود کارکنان صحی شامل آن اند.

مارگارت کینان، زن بریتانیایی که قرار است همین هفته ۹۱ ساله شود و در خانۀ سالمندان زنگی می‌کند، نخستین کسی بود که این واکسین را در یک شفاخانۀ شهر کانونتری دریافت کرد.

خانم کینان گفت: "این بهترین تحفۀ سالگره است که می‌توانم آن را آرزو کنم، زیرا سر انجام می‌توانم امیدوار باشم که در آغاز سال جدید، وقت خود را با خانواده و دوستانم سپری کنم. چون تقریباً قسمت زیاد امسال را به تنهایی به سر بردم."

نتایج موفقیت‌آمیز چندین واکسین کووید۱۹ از جمله واکسین شرکت مودرنای امریکا، روزنۀ امیدی را ایجاد کرده است که بشر از گسترش بیشتر همه‌گیری کووید۱۹ که تا صبح سه شنبه سبب ابتلای نزدیک به ۶۸ میلیون نفر و مرگ حدود ۱.۵۵ میلیون نفر در جهان شده است، جلوگیری کند.

با اینحال، اکثر واکسین‌های کووید۱۹ باید در دو دوز و در فاصلۀ سه هفته از هم تطبیق شود و نیز مشخص نیست که آیا معافیت کتله‌ای و گسترده از انتشار ویروس جلوگیری خواهد کرد یا خیر.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا با ابراز خوشبینی از آغاز روند تطبیق گستردۀ واکسین کووید۱۹ در کشورش گفت: "به تدریج تفاوت بسیار بزرگ ایجاد خواهد شد. اما تاکید می‌کنم که به تدریج، زیرا تا هنوز در آنجای کار نرسیده ایم. تا هنوز این ویروس را شکست نداده‌ایم".

مت هنکاک، وزیر صحت بریتانیا گفت که انتظار می‌رود میلیون‌ها نفر، به ویژه آسیب‌پذیرترین‌‎ها، تا پایان سال روان در آن کشور واکسین شوند، اما تاکید کرد که هنوز هم مردم باید مقررات بهداشتی از جمله حفظ فاصلۀ فزیکی را رعایت کنند.

بریتانیا برای ۲۰ میلیون نفر واکسین کووید۱۹ فایزر را سفارش کرده است. نتایج آخرین مرحلۀ آزمایشی این واکسین نشان داده است که برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ و ایجاد معافیت در برابر کروناویروس ۹۵درصد موثریت دارد.

پیش از این روسیه و چین روند تطبیق واکسین‌هایی را که خود این دو کشور انکشاف داده است، به شهروندان شان آغاز کرده اند، هرچند واکسین‌های چینی و روسی آخرین آزمایشات مصوونیت و موثریت را پشت سر نگذاشته‌اند.

شماری از کشورها، مثل کوریای جنوبی، که در مقابله با همه‌گیری کروناویروس بیش از هر کشور دیگر موفق بوده است، از تعجیل در تطبیق گستردۀ واکسین کووید۱۹ خودداری کرده و ګفته اند که منتظر می‌مانند تا دیده شود که عوارض جانبی احتمالی واکسین چگونه خواهد بود.

وزارت صحت کوریای جنوبی گفته است که تطبیق واکسین کووید۱۹ را در نیمۀ نخست سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG