لینک های دسترسی

Breaking News

رعایت قوانین و منافع ملی؛ حکومت افغانستان به رسانه‌ها هشدار داد


حکومت افغانستان به رسانه‌های این کشور هشدار داد که اگر در فعالیت‌ های نشراتی خود قوانین دولت و منافع ملی را رعایت نکنند، مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه افغانستان روز سه‌شنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) در "نشست مشورتی برای بهبود کیفیت نشرات و قانونمندی فعالیت رسانه‌ها" گفت که رسانه‌ها باید "خطوط قرمز" را رعایت کنند و از آزادی بیان سو استفاده نکنند.

آقای معنوی افزود: "جاییکه منافع ملی ما به مخاطره می‌افتد ضرور نیست که زیر نام اینکه آزادی بیان داریم، زیر نام این که ارزش­‌های دموکراتیک نهادینه شده، سوی استفاده صورت گیرد."

آقای معنوی افزود که شماری از رسانه‌ها در رابطه به تلفات نظامیان افغان و تسلیحات از دست رفتۀ آنان درخواست اطلاعات کرده که جز اسرار نظامی و خلاف قانون است.

ذبیح الله کلیم،‌ لوی سارنوال افغانستان در این نشست گفت که اطلاع‌رسانی باید نظام‌مند شود و هشدار داد که در صورت تخلف‌ورزی، رسانه‌های این کشور مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

او گفت: "قوانین نافذه کشور نشر اخاذی، شایعات بی‌اساس،‌ توطیه، اخبار غیر واقعی و جانب‌دارانه که تمامیت ارضی، منافع علیای ملت را آسیب برساند جرم پنداشته و پیرامون آن برخورد جدی با مرتکبین جرایم یاد شده صراحت دارد... پیشنهاد می نماییم تا مکانیزم­‌های روشن پیرامون چگونگی اطلاع‌رسانی و نشر محتوا در رسانه‌ها ایجاد گردد."

آقای کلیم تاکید کرد که رسانه‌ها و خبرنگاران در جریان نشرات خود باید متوجه "حساسیت اوضاع و ماهیت جزایی باشند".

در حال حاضر، بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ رسانه در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ثبت است.

این در حالی است که در جریان ماه‌های اخیر، اوضاع برای فعالیت‌های خبرنگاران محدود و "وخیم‌تر" شده است.

دو روز پیش، دفتر حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفت که به دنبال افزایش خشونت و درگیری‌ها در شمال این کشور، فعالیت بیش از ۲۰ رسانه متوقف شده و شماری از رسانه‌ها به درخواست طالبان نشرات می‌دهند.

XS
SM
MD
LG