لینک های دسترسی

Breaking News

کشتار هدفمند؛ 'بیش از ۳۰۰ خبرنگار زن وظایف شان را ترک کرده اند'


فدراسیون بین المللی ژورنالیستان با اظهار نگرانی از افزایش خشونت‌ها علیه کارمندان‌ رسانه‌ای در افغانستان می‌گویند که در جریان ماه‌های اخیر بیش از ۳۰۰ خبرنگار زن وظایف شان را ترک کرده اند.

این نهاد گفته است که از موج خشونت‌های اخیر علیه خبرنگاران زن در این کشور به شدت نگران‌ است.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان همچنان گفته است که خبرنگاران زن باقی‌مانده در رسانه‌های افغانستان خواستار اقدامات فوری برای تامین امنیت شان در این کشور اند.

آنتونی بلانگر، ‌منشی عمومی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در یک تویت نوشته است: "دولت افغانستان باید تلاش خود برای محافظت از روزنامه‌نگاران را که هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند تا کشور را مطلع کنند، افزایش دهد."

این فدراسیون همچنان گفته است که مسوولان رسانه‌ها در افغانستان مدعی شده اند که به دلیل تهدیدات امنیتی نمی‌توانند خبرنگاران و کارمندان جدید زن استخدام کنند.

در این حال، کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان گفته است که حکومت این کشور باید برای اطمینان از حضور زنان افغان در رسانه‌ها، تمام اقدامات لازم را روی دست گیرد.

این کمیته در صحفۀ تویترش نگاشته است که از کاهش روزافزون حضور زنان در رسانه‌ها نگران است.

بر اساس آخرین گزارش این کمیته، در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ خورشیدی یک‌هزار و ۶۷۸ زن در بخش‌های مختلف رسانه‌ای در سراسر افغانستان کار می‌کردند، اما اکنون این رقم به یک‌هزار و ۳۷۷ کاهش یافته است.

این در حالی است که روز گذشته دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در یک گزارش تازه‌ گفت که با افزایش خشونت و کشتارهای هدفمند کارمندان رسانه‌ای در این کشور، کم از کم ۵۰ خبرنگار، به شمول ۱۵ خبرنگار زن از افغانستان بیرون شده اند.

بر اساس این گزارش نی در یک سال گذشته، ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شدند که ۴۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

این نهاد پشتیبان رسانه‌های افغانستان همچنان گفت که ادامه این حملات، وضعیت را برای کار رسانه‌ای در این کشور خطرناک ساخته است.

XS
SM
MD
LG