لینک های دسترسی

Breaking News

شورای صلح: زمان برگزاری نشست جده تعیین نشده است


پیش از این نیز زلمی خلیلزاد مشاور ارشد وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با نمایندگان طالبان دیدار کرده است
پیش از این نیز زلمی خلیلزاد مشاور ارشد وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با نمایندگان طالبان دیدار کرده است

شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که عربستان سعودی به عنوان میزبان نشست جده، تاریخی را برای برگزاری این نشست تعیین نکرده است.

در ادامه نشست ابوظبی قرار است نشست بعدی، در باره صلح افغانستان با حضور نمایندگان امریکا، طالبان، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در شهر جده برگزار شود.

پیش از این گزارش‌های به نشر رسید که نشست جده، به تاریخ که قرار بود در (۵ جنوری) برگزار شود، به تعویق افتاده است.

سید احسان طاهری، امروز یک شنبه ( ۱۶جدی) در یک نشست خبری، از حکومت افغانستان خواست تا زمانی‌که اطمینان "قوی" از سوی عربستان سعودی و کشورهای دخیل در نشست جده به حکومت افغانستان داده نشده، از اشتراک هیأتی مذاکره کننده‌ در این نشست خود دارد کند.

آقای طاهری، گفت که نباید تجربه نشست ابوظبی تکرار شود که در آن طالبان حاضر به گفتگو با هیأت مذاکره کننده حکومت نشدند.

او گفت: " بخاطر زمینه سازی و آغاز مذاکرات زود هنگام میان حکومت و طالبان به چنین نشست‌ها "نشست جده" ضرورت داریم، و کشورهای دخیل در این نشست هم تلاش کنند تا هیأت حکومت افغانستان در آن اشتراک کند".

سفر هیأت افغان به اسلام‌آباد

قرار است به روز سه شنبه، یک هیأت سه نفری به رهبری عمر داوودزی، نمایندۀ خاص رئیس ‌جمهور در امور منطقوی برای اجماع صلح، به پاکستان سفر کند.

در این سفر چهار روزه قرار است آقای داوودزی، با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، جنرال قمرباجوه لوی درستیز پاکستان و برخی از رهبران سیاسی و مذهبی در باره حمایت از صلح افغانستان ملاقات خواهد کرد.

شورای عالی صلح، می‌گوید که احتمال دارد این هیأت با عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز روی صلح افغانستان صحبت کند.

سید احسان طاهری، سخنگوی این شورا در این باره افزود: " جلب همکاری عملی پاکستان در رابطه به آغاز مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان و همچنان حمایت پاکستان در رابطه به اجماع منطقوی صلح افغانستان، اجندای اصلی هیأت افغانی را تشکیل می‌دهد".

شورای عالی صلح، باور دارد که اسلام آباد نقش کلیدی در کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح دارد و به باور این شورا، هر چند، پاکستانی ها تعهد کرده اند که طالبان را برای مذاکره حاضر خواهند ساخت، اما تاکنون به این تعهدات شان عمل نکرده اند.

XS
SM
MD
LG