لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران بدون مرز: پس از تسلط طالبان دست‌آورد‌های آزادی بیان از بین رفته است


سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان دستاوردهای آزادی بیان و اطلاع‌رسانی به کلی از بین رفته و یا هم با دشواری‌های جدی رو‌به‌رو شده است.

رضا معینی، مسوول بخش افغانستان و ایران این سازمان گفت که رسانه‌های زیاد اکنون در افغانستان به دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی از نشرات باز مانده اند.

اما گروه طالبان می‌گوید که رسانه‌ها می‌توانند آزادانه و با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی نشرات کنند. این گروه کمیته‌ای را برای تحقیق در رابطه به قضایای خشونت‌بار علیه خبرنگاران ایجاد کرده است.

آقای معینی در جریان صحبت با صدای امریکا افزود که امنیت خبرنگاران تنها مصوونیت جانی نیست، بلکه امنیت شغلی، امنیت مسلکی و انجام وظیفۀ اطلاع‌رسانی است.

او افزود: "بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران بیکار شده اند، در این رابطه بخش عمدۀ زنان، بیش از ۱۷۰۰ زن روزنامه نگار و همکار رسانه ها، امروز از کار برکنار شده اند یا عملاً نمی‌توانند به کار خود باز گردند. در این رابطه می‌توان گفت که وضعیت نگران‌کننده است".

آقای معینی تایید کرد که مقامات طالبان تعهد کرده اند که وضعیت بهتر خواهد شد.

خبرنگاران افغان نیز از وضعیت کنونی خبرنگاری ناراضی اند. به گفتۀ آنان کار خبرنگاری هر روز از رهگذر امنیتی، مسلکی و دسترسی به اطلاعات دشوارتر می‌شود.

الیاس، خبرنگار افغان، به صدای امریکا گفت که چرخش آزاد اطلاعات خیلی آسیب دیده و خبرنگاران نمی‌توانند آزادانه از رویدادها گزارش بدهند.

او افزود: "دسترسی به اطلاعات کاملاً صفر شده، منابعی که در حکومت پیشین بود و خبرنگاران و رسانه‌ها با آن‌ها در ارتباط بودند و اطلاعات را دریافت می‌کردند، فعلاً نیستند و همه سیستم فروپاشیده. طالبان طوری که قبلاً در حکومت پیشین تجربه شد، در سرکوب و سانسور خبرنگاران زبان‌زد در سطح جهان است."

یک خبرنگار دیگر که خود را پرویز معرفی کرد گفت که با سقوط جمهوریت، وضعیت کار خبرنگاری در افغانستان ۱۸۰ درجه رو به وخامت گذاشته است.

به گفتۀ این خبرنگاران افغان پیش از طالبان بین ۲۰ تا ۲۵ گزارش در ماه تهیه می‎‌کرد، اما با تسلط طالبان و به دلیل کاهش منابع پاسخگو، این رقم در ماه حد اکثر به پنج گزارش رسیده است.

با وجود این تلاش‌ها، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان روز یکشنبه گفت که در روزهای اخیر چندین قضیه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است.

در این قضایا، یک خبرنگار در کابل هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و زخمی شد، یک خبرنگار دیگر در حوزه نهم لت و کوب شد و افراد طالبان رییس یک رادیو را در لوگر بازداشت و لت و کوب کرده اند.

این کمیته از طالبان خواسته است که قضایای خشونت را بر اساس قوانین پیگیری و عاملان را تحت پیگرد عدلی قرار دهند.

XS
SM
MD
LG