لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت بیش از ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران طی دو ماه در افغانستان


یک اتحادیۀ حامی رسانه‌ها در افغانستان گفته است که در دو ماه گذشته، بیش از ۳۰ مورد خشونت و تهدید علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان گفته است که ۹۰ درصد این خشونت‌ها و تهدید‌ها علیه ژورنالیستان توسط طالبان صورت گرفته است.

مسرور لطفی، مسوول مطبوعاتی این اتحادیه، گفته است که ۴۰ درصد خشونت‌ها علیه ژونالیستان شامل لت و کوب و ۴۰ درصد خشونت و تهدید لفظی بوده است.

به گفتۀ آقای لطفی،‌ سایر خشونت‌ها شامل مرگ حد اقل یک خبرنگار و توقیف ژورنالیستان برای یک روز بوده است.

اخیراً سید معروف سادات، خبرنگار محلی، دو غیر نظامی و دو جنگجوی گروه طالبان در اثر حمله تندروان داعش ‌خراسان در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار کشته شدند.

در جریان روند خروج کامل قوای بین المللی از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی و پس از آن،‌ تا حال سه ژورنالست در افغانستان کشته شده اند؛ علی رضا احمدی،‌ خبرنگار خبرگزاری رها،‌ نجمه صادقی،‌ گویندۀ تلویزیون جهان صحت که در یکی از حملات انتحاری میدان هوایی کابل کشته شدند و سید معروف سادات، خبرنگار محلی، در شهر جلال آباد کشته شد.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان گفته است که اکثر این خشونت‌ها در ماه‌های سپتمبر و اکتوبر در سراسر افغانستان مستند سازی شده که از آن جمله، شش مورد خشونت در کابل ثبت شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول آقای لطفی گزارش داده است که بخشی اعظم خشونت‌ها و تهدید‌ها از سوی طالبان و سه مورد خشونت توسط افراد ناشناس صورت گرفته است.

این گزارش در حالی نشر شده است که طالبان سعی دارند روابط دپلوماتیک خود را با جامعۀ بین المللی ایجاد کنند. اما اکثر کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده به طور گسترده بی‌میل اند تا طالبان را به طور رسمی به رسمیت بشناسند.

ذبیح الله مجاهد،‌ معیین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، به خبرگزاری اسو شیتدپرس گفته است که از خشونت ها علیه ژورنالیستان آگاهی دارد و تحقیقات برای مجازات مرتکبین آن ادامه داد.

کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان که مقر آن در شهر نیویارک موقعیت دارد، در ماه سپتمبر گفت که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا حال،‌ ۵۳ ژوزنالیستان در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG