لینک های دسترسی

Breaking News

هیات حقیقت‌یاب ادعای آزار جنسی دانش‌آموزان لوگر را رد کرد


هیات حقیقت‌یاب مجلس نمایندگان افغانستان ادعاهای مبنی بر آزار جنسی دانش‌آموزان را در مکاتب ولایت لوگر رد کرد.

چندی پیش روزنامۀ گاردین بر اساس ادعای شماری از فعالان مدنی ولایت لوگر گزارشی را نشر کرد که گویا صدها شاگرد در مکاتب آن ولایت مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

نشر این گزارش سروصداهای زیادی را ایجاد کرد و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دستور بررسی جدی این موضوع را داد.

اسدالله شهباز که در راس هیات نه عضوی حقیقت‌یاب ولسی جرگه برای بررسی این ادعاها به ولایت لوگر رفته بود روز چهارشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گزارشی را به جلسۀ عمومی مجلس ارایه کرد.

آقای شهباز گفت که او و همکارانش در این مورد با والی، اعضای شورای ولایتی، اعضای شورای علما، معلمان، شاگردان و شماری دیگر از مسوولان مربوط در ولایت لوگر صحبت کرده اند.

اسدالله شهباز گفت: "این توطیه‌ای بر ضد معارف افغانستان است. از مقام اداری ولسی جرگه با کمال احترام تقاضا دارم که خواستار سزای سخت به بدنام کنندگان معارف شود".

در گزارش هیات حقیقت‌یاب آمده است که فعالان مدنی ولایت لوگر –موسی محمودی و احسان الله حمیدی- به رسانه‌ها معلومات غلط داده اند.

آقای شهباز افزود که شماری از معلمان ولایت لوگر به وی گفته اند که پس از نشر این گزارش‌ها، شماری از شاگردان مکتب را ترک کرده اند.

هیات مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که خواستار صحبت با موسی محمودی نیز بودند، اما موفق به برقرار تماس با وی نشدند.

پس از نشر گزارش گاردین، ریاست امنیت ملی افغانستان موسی محمودی و احسان الله حمیدی را بازداشت کرد، اما در پی اعتراضات گستردۀ داخلی و خارجی، این دو فعال مدنی ولایت لوگر به کمیسیون حقوق بشر افغانستان تحویل داده شدند.

هیات حقیقت‌یاب ولسی جرگه گفته است که یافته‌های بررسی و تحقیق وزارت معارف افغانستان نیز نشان داده است که ادعای آزار جنسی دانش‌آموزان ولایت لوگر "دسیسه" بوده است.

XS
SM
MD
LG