لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ؛ نگرانی از تخریب آبدات و دستبرد آثار تاریخی افغانستان


مسجد ۹ گنبد، ساحۀ تاریخی در بلخ
مسجد ۹ گنبد، ساحۀ تاریخی در بلخ

همزمان با تشدید جنگ در افغانستان و دست به دست شدن برخی ولسوالی‌ها میان نظامیان افغان و طالبان، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از تخریب آبدات و دستبرد آثار تاریخی در این کشور نگران است.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز چهارشنبه ۲۳ جون (دوم سرطان) در یک نشست مطبوعاتی از شهروندان این کشور خواست که از آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی در محلات شان حفاظت کنند.

آقای زهیر افزود: "با دست به دست شدن ولسوالی‌ها یک مقدار نگرانی در قسمت میراث‌های فرهنگی و آبدات تاریخی وجود دارد. ما از طریق این تربیون از تمام مردم عزت‌مند افغانستان در سراسر این کشور و به خصوص در ساحات ناامن... می‌خواهیم تا ما را همکاری کنند."

آقای زهیر همچنین گفت که "گروه‌های مافیایی و قاچاقچیان" در کمین استند تا از وضعیت پیش آمده برای دستبرد آثار باستانی در این کشور استفاده کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اضافه کرد که تجربه در ۴۰ سال گذشته نشان داده است که همزمان با تشدید جنگ در این کشور، "گروه‌های مافیایی برای تخریب آبدات و دستبرد آثار تاریخی فعال‌تر می‌شوند".

این در حالی است که از چندین هفته به این‌سو، جنگ در ولایت‌های قندهار، هلمند، ارزگان، زابل، میدان وردک، غزنی، فاریاب، بلخ، بغلان، سمنگان، تخار، کندز، لوگر، جوزجان، پکتیا و برخی ولایات دیگر تشدید یافته و طالبان ادعای تصرف برخی ولسوالی‌ها را کرده اند.

مقام‌های حکومت افغانستان نیز "عقب‌نشینی تکتیکی" از برخی ولسوالی‌ها را تایید کرده و از تصرف دوباره بعضی ولسوالی‌ها نیز خبر دادند.

بر اساس آخرین معلومات هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) طالبان در حدود دو ماه گذشته، کنترول بیش از ۵۰ ولسوالی را به دست گرفته اند.

XS
SM
MD
LG