لینک های دسترسی

Breaking News

محب: نگرانی حکومت از مذاکرات امریکا-طالبان کاهش یافته است


حمد الله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان گفته است که نگرانی حکومت افغانستان در مورد مذاکرات صلح امریکا با طالبان تا یک اندازه حل شده است.

آقای محب در مصاحبۀ با تلویزیون طلوع گفته است که روند شریک ساختن معلومات (از سوی زلمی خلیلزاد) نیز بهتر شده است. او گفت: "فعلاً ارتباط ما بهتر است."

مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۴ ماه مارچ (۲۳ حوت) در شهر واشنگتن دی سی در صحبت با جمعی از خبرنگاران، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در روند مصالحه افغانستان را به "حاشیه راندن" حکومت افغانستان در مذاکرات با گروه طالبان، شریک نساختن معلومات، تلاش برای ایجاد حکومت موقت و تصاحب قدرت متهم کرد.

هرچند وزارت خارجۀ ایالات متحده، در همان روز انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرد.

با اینحال، این مقام افغان بار دیگر تاکید کرد که در واشنگتن نگرانی مردم خود را بیان کرده بود. او گفت: "این یک تندی بود شاید تندی های دیگری را هم ببنید."

مشاور امنیت ملی افغانستان با اشاره به توافق صلح میان رهبران تنظیم‌های جهادی که در دهۀ ۱۹۹۰ در عربستان سعودی صورت گرفت، گفت که مردم افغانستان هرگز خواهان چنان توافقی نیستند.

آقای محب گفت: "مردم افغانستان رفتند به مکه معظمه، در حرم شریف، در داخل کعبه پیمانی امضا کردند ولی در انجام اش هزاران افغان کشته و شهید شدند و هزاران نفر دیگر مجبور به مهاجرت شدند."

حمدالله محب با اشاره به تماس‌های امریکا با طالبان و نشست‌های مسکو گفت که حکومت افغانستان باید مستقیماً با طالبان مذاکره کند. او گفت که هر روندی که حکومت افغانستان در راس آن نباشد "دستاورد مطلوب" نخواهد داشت.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای مصالحۀ افغانستان کنون هفت بار با نمایندگان طالبان دیدار کرده است.

خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین از اینکه از خاک افغانستان برای حمله بر ضد امریکا استفاده نشود، مذاکرات صلح بین الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان و آتش بس پایدار اجندای اصلی دیدارهای آقای خلیلزاد با طالبان بوده است.

اما تا کنون بر هیچ یک از این موارد توافق نشده است، نه طالبان حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان شده اند و نه هم از شورشگری و حملات دست برداشته اند.

XS
SM
MD
LG