لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان افغانستان طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را تصویب کرد


مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی روز چهارشنبه (۲۲ جنوری – دوم دلو) طرح بودجۀ مالی ۱۳۹۹ را با اکثریت آرا تصویب کرد.

مجموع بودجه سال مالی ۱۳۹۹ بیش از ۴۲۸ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است که ۲۸۹ میلیارد آن بودجۀ عادی و ۱۳۹ میلیارد آن بودجه انکشافی است.

طرح این بودجه در روزهای گذشته با تنش‌هایی در مجلس نمایندگان به همراه بود و سر انجام قانون‌گذاران با ۱۰۱ رای مواقق و ۴۵ رای مخالف، بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را تایید کرده اند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که به هدف اشتراک در مجمع جهانی اقتصاد به سویس سفر کرده است، از تصویب طرح بودجۀ سال ۱۳۸۹ ستایش کرد و آنرا بخاطر تطبیق به موقع پلان ها و برنامه های اساسی در افغانستان، مهم خواند.

برخی از نمایندگان مردم افغانستان در نشست‌های گذشتۀ به دلیل "عدم توازن" در طرح بودجه با آن مخالفت کرده و خواستار اصلاحات و افزایش پروژه‌ها در ولایت‌های دور دست شده بودند.

شمعروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان با استقبال از تصویب بودجه از سوی مجلس نمایندگان گفت که به زودی "مشکل پرداخت حقوق ماهانه کارمندان دولت حل خواهد شد."

آقای مسجدی افزود که ۴۸ درصد این بودجه از منابع داخلی و ۴۷ درصد دیگر آن از کمک‌های خارجی به افغانستان تمویل خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت مالیه ۴۱ درصد این بودجه برای سکتور امنیتی این کشور در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که بودجه مالی سال گذشته افغانستان ۳۹۹ میلیارد افغانی بود که ۲۷۵ میلیارد افغانی آن به بودجه عادی و متباقی آن به بودجه انکشافی اختصاص داده شده بود.

بودجه سال مالی ۱۳۹۹ افغانستان در مقایسه با سال گذشته ۲۹ میلیون افغانی افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG