لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کمیسیون حقوق‌بشر بر ختم خشونت و تامین آتش‌بس در افغانستان


کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر باید گام‌های فوری را برای پایان خشونت‌ها در این کشور برداشته و بر تامین آتش‌بس توافق کنند.

شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون روز چهارشنبه نهم دسمبر (۱۹ قوس) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق‌بشر گفت: "از دید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نخستین‌ گام باید ختم خشونت‌ها و توافق روی آتش‌بس باشد. در گام بعدی، حضور معنادار قربانیان در روند صلح و گنجانیدن حقوق آنان در آجندا برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار، ضروری است."

همچنان خانم اکبر خواستار پیگرد و مجازات عاملان نقض حقوق بشری در این کشور شد و از چگونگی دسترسی به عدالت در این کشور انتقاد کرد.

او افزود: "پیگیرد عاملان به‌ ندرت رخ می‌دهد و خانواده‌ها اغلب از نتیجه تحقیقات اگر رخ دهد بی‌خبر می‌مانند. دسترسی به عدالت برای بیشتر قربانیان جنگ یک رویا است. میکانیزم حمایتی حکومت از آن‌ها و خانواده‌هاشان ناکافی ‌است."

رییس کمیسیون حقوق بشر همچنان از حکومت افغانستان خواست که باید صدای قربانیان جنگ در این کشور شنیده شود و هرچه زودتر به خواست‌های آنان رسیدگی شود.

کمیسیون حقوق‌بشر در حالی بر تامین آتش‌بس در این کشور تاکید دارد که دیروز رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح در دوحه ابراز امیدواری کرد و گفت قرار است امروز بحث‌های جدی صلح در قطر آغاز شود.

عبدالله عبدالله افزود که اجنداهای دو طرف به گونۀ "مفصل" ترتیب شده و هیات‌های دو طرف در دیدار روزهای بعدی روی اولویت دادن به موارد‌ مهم بحث و گفتگو خواهند کرد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از طالبان خواست که برای آتش‌بس و تامین صلح باید گام‌های جدی بردارند.

XS
SM
MD
LG