لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: طالبان مسوول بیشتر تلفات غیرنظامیان اند


کشورهای اتحادیه اروپا در افغانستان، حمله بر رسانه‌ها، فعالان مدنی و غیرنظامیان را نکوهش کرده و آن را حمله بر روند صلح افغانستان عنوان کرده اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه هفتم دسمبر (۱۷ قوس) در اعلامیه‌ای مشترک گفته اند که هدف حمله‌کنندگان مبنی بر خاموش‌کردن تنوع تفکر و نظر تحقق نخواهد یافت.

در اعلامیه آمده است: "...حملات هدفمند و غیرقانونی اخیر علیه نمایندگان رسانه‌ها، رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر، محصلان، جامعۀ مدنی و غیرنظامیان را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و خاطر نشان می‌سازیم که طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی مسوول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند."

اعلامیه گفته است که هرچه زودتر به مصوونیت و معافیت عاملان چنین رویدادها باید خاتمه داده شود.

گروه طالبان تا اکنون در این خصوص واکنش نشان نداده است.

اتحادیه اورپا از جوانب دخیل در جنگ افغانستان خواست تا از آزادی رسانه‌ها و جامعه مدنی حمایت و دفاع کنند.

این در حالی است که در جریان یک ماه گذشته، یما سیاوش گویندۀ پیشین طلوع‌نیوز و محمد الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در نتیجه انفجار ماین مقناطیسی در کابل و هلمند کشته شدند.

اما لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که هیچ دوسیۀ مربوط به خشونت علیه خبرنگاران در نهادهای عدلی بدون رسیدگی باقی نمانده است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان امروز به خبرنگاران گفت که در جریان سال روان خورشیدی، ۱۹ قضیه خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده و در پیوند به این قضایا ۳۵ نفر مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

سه ماه پیش، مولوی ایاز نیازی، خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان و درست ده روز پس از آن، مولوی عزیزالله مفلح در اثر انفجارات جداگانه در داخل مسجد کشته شدند.

XS
SM
MD
LG