لینک های دسترسی

Breaking News

سرابی: در دور دوم مذاکرات بحث‌های 'سخت و نفس‌گیر' خواهیم داشت


هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان پس از رسیدن به دوحه، شب گذشته گفت که در دور دوم مذاکرات بحث‌ها جدی خواهد بود.

حبیبه سرابی، یک عضو این هیات با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که دور دوم مذاکرات که به گفتۀ وی توام با "نگرانی‌ها و امیدها" است، مطابق فیصلۀ قبلی آغاز خواهد شد.

خانم سرابی گفت: "نگرانی به خاطر این که ما روی آجندا بحث‌های سخت و نفس‌گیر خواهیم داشت و امید هم به خاطر این که ما بتوانیم در جریان این بحث‌ها به یک آتش‌بس دایمی و قطع خون‌ریزی در افغانستان برسیم".

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف آغاز دور بعدی مذاکرات صلح روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) راهی قطر شد.

ایالات متحده و ملل متحد آغاز دور دوم مذاکرات میان هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان استقبال کرده اند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور، افزایش خشونت‌ها را غیرقابل پذیرش دانسته و بر ختم آن تاکید کرده است.

آقای خلیلزاد همچنان با اشاره به سفر هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و آغاز دور دوم مذاکرات گفته است که ایالات متحدۀ امریکا به حمایت‌اش از تلاش‌های صلح افغانستان ادامه می‌دهد.

همچنان آقای خلیلزاد با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد صلح، آتش‌بس و ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی برای حمایت از صلح افغانستان گفتگو کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که دو‌ طرف برای دستیابی به توافق سیاسی مطابق با دیدگاه رییس جمهور محمد اشرف غنی به ادامۀ کار دو جانبه توافق کردند.

در اعلامیه آمده است: "دیدگاه رییس جمهور غنی، با ایالات متحده و شرکای بین‌المللی شریک ساخته شده که آن رسیدن به افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک در صلح با خود و جهان می‌باشد تا به حفظ و گسترش دستاوردهای ما قادر باشد".

در همین حال، شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در جلسۀ روز چهارشنبه با اشاره به افزایش خشونت‌ها از دوجانب مذاکرات خواستند که در این دور به برقراری آتش‌بس توافق کنند.

XS
SM
MD
LG