لینک های دسترسی

Breaking News

دور دوم مذاکرات صلح، هیات مذاکره‌کنندۀ افغانستان به قطر رفت


هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف آغاز دور بعدی مذاکرات صلح راهی دوحه، پایتخت قطر شد.

معصوم ستانکزی، رییس این هیات روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) گفت که آنان پس از سه هفته مشوره با رهبری حکومت افغانستان، شورای عالی مصالحۀ ملی، اعضای پارلمان و اقشار مختلف جامعه برای از سرگیری مذاکرات صلح به قطر می‌روند.

آقای ستانکزی افزود: "امیدواری‌ما این است که بلاخره دوطرف به نتیجه برسند که خواست مردم افغانستان در آن عملی شود و از همه مهم‌تر خواست مردم افغانستان این است که خون‌ریزی باید برای همیشه در این کشور پایان یابد. چون مردم افغانستان هر روز، هر شب و هر لحظۀ از وحشت برپا شده رنج می‌برند."

نادر نادری، عضو هیات مذاکره‎‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که برای آغاز موفقانهٔ دور دوم مذاکرات صلح، نظریات و راهنمایی‌های لازم را با خود دارند.

آقای نادری در صفحۀ تویترش نگاشته است در جریان مشورت‌ها مشخص شد که آتش‌بس نخستین خواست مردم افغانستان است. او تاکید کرده که آنان برای از سرگیری دور بعدی مذاکرات با آمادگی کامل به دوحه می‌روند.

قرار بود دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی امروز آغاز شود، اما ریاست جمهوری افغانستان اطمینان می‌دهد که همزمان با حضور هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به قطر، این گفتگوها با نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد.

صدیق صدیقی‌، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور در یک تویت نوشته است: "هیات، پشتیبانی مردم و قشرهای مختلف جامعه‌ را با خود دارد. اولویت‌های مردم و دولت، قطع فوری خشونت‌ها، تامین آتش‌بس و دست یابی به صلح پایدار در افغانستان است."

دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در قطر در حالی میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان آغاز می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان سفرهای تازۀ را به هدف تسریع روند صلح این کشور به منطقه آغاز کرده است.

آقای خلیلزاد با انتقاد از وضعیت کنونی در افغانستان گفته است که سطح کنونی خشونت، به شمول ترورهای هدفمند غیر قابل پذیرش است. او تاکید کرده است که جوانب مذاکرات صلح افغانستان باید نشان دهند که برای کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس واقعاً از خودگذری و برای رسیدن به یک توافق هر چه زودتر سیاسی مذاکره می‌کنند.

XS
SM
MD
LG