لینک های دسترسی

Breaking News

دور دوم مذاکرات؛ تاکید امریکا و ملل متحد بر ختم خشونت‌ها در افغانستان


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور، بر ختم خشونت‌ها در افغانستان تاکید کرده است.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) در خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار، آقای خلیلزاد افزایش خشونت‌ها در این کشور را غیرقابل پذیرش عنوان کرده است.

آقای خلیلزاد همچنان از سفر هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و آغاز دور دوم مذاکرات صلح ابراز خرسندی کرده و "به دوام حمایت ایالات متحدۀ امریکا از تلاش‌های صلح تاکید کرده است".

عبدالله عبدالله گفته است که هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با "حمایت قاطع نظام" راهی دوحه پایتخت قطر شده و حکومت این کشور تلاش می‌کند تا از فرصت ایجاد شده برای دست‌یابی به صلح دایمی و ثبات در افغانستان استفاده درست کند.

آقای عبدالله همچنان افزایش خشونت‌ها و کشتار هدفمند در افغانستان را غیر قابل قبول دانسته و بر آتش‌بس‌ دایمی و تامین صلح در این کشور تاکید کرده است.

همزمان با این، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از بازگشت هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف از سرگیری گفتگوهای صلح به قطر استقبال کرده است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز در یک تویت نوشته است: "من از هر دو طرف می‌خواهم که با استفاده از این فرصت زمینه را برای کاهش خشونت ایجاد کنند تا بیشتر کشتار افغان‌ها خاتمه یافته و یک ثبات سیاسی به میان آید که برای همۀ اقشار جامعه افغانستان قابل قبول باشد."

خانم لاینز افزوده که توقف جنگ در افغانستان، زمینه بهتر را برای گفتگوها ایجاد می‌کند، برای افغان‌ها امید می‌بخشد و برای سازمان‌های خیریه زمینه رسانیدن کمک‌های ضروری زمستانی را به مردم در سراسر این کشور مساعد می‌سازد.

قرار بود دور دوم مذاکرات صلح امروز در دوحه آغاز شود، اما ریاست جمهوری افغانستان اطمیان می‌دهد که همزمان با حضور هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به قطر، این گفتگوها با نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد.

آقای خلیلزاد به منظور تسریع روند صلح افغانستان کسب حمایت کشورهای منطقه سفر جدیداش را آغاز کرده و دیروز با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان ملاقات کرد و امروز وارد کابل شد.

XS
SM
MD
LG