لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال مسدودیت حساب‌های ایمیل جمهوری افغانستان توسط گوگل


رویترز به نقل از یک منبع آگاه، گزارش داده است، که گوگل شماری نامعلومی از حساب‌های ایمیل حکومت پیشین افغانستان را به طور موقت مسدود کرده است.

این در حالی است که نگرانی‌ها پیرامون اسناد دیجیتلی بجا مانده از سوی مقامات پیشن حکومت و شرکای بین المللی آن افزایش یافته است.

در هفته های بعد از تسلط طالبان بر افغانستان ، گزارش هاخاطر نشان ساخت که طالبان ممکن بتوانند با معلومات به دست آمده از سیستم بایو متریک و سیستم معاشات برای هدف‌ قرار دادن افراد استفاده کنند.

با آنهم، در یک بیانیه که شرکت گوگل روز جمعه ۳ سپتمبر (۱۲ سنبله) منتشر کرد، مسدود کردن حساب های ایمیل حکومت افغانستان را تایید نه کرده است. در اعلامیه گفته شده است که این شرکت وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند و "برای مصوون کردن حساب‌های مربوط اقدامات موقتی را روی دست گرفته است."

یک کارمند حکومت افغانستان به رویترز گفته است که طالبان تلاش می‌کنند معلومات حساب‌های مقامات پیشین را به دست آورند. این کارمند حکومت پیشین افغانستان افزوده است که طالبان از او خواسته اند اطلاعات ثبت شده در سرورهای وزارت را که وی در آن کار میکرد، حفظ کند: " اگر من این کار را انجام دهم، آنان به اطلاعات و ارتباطات رسمی رهبری پیشین وزارت دسترسی خواهند یافت."

این کارمند گفته است که نمی‌خواهد با طالبان همکاری کند و به همین دلیل در خفا به سر می‌برد. رویترز هویت این کارمند و وزارت را که وی در آن کار می‌کند به خاطر فاش نکرده است.

اطلاعاتی که در مورد حساب های برخی از مقامات حکومت افغانستان موجود است نشان می‌دهد که ادارات دولتی افغانستان، به شمول وزارت‌های مالیه، صنایع و معادن از سرورهای گوگل برای ایمیل های خود استفاده می‌کنند.

با بدست آوردن معلومات از دیتابیس های حکومت و ایمیل ها، طالبان ممکن معلومات را در مورد کارمندان حکومت، وزرای پیشین، قراردادی‌ها، متحدین قومی و شرکای خارجی آن بدست آورند.

چاد اندرسن پژوهشگر امور امنیتی در شرکت اطلاعاتی دومین تولز که به رویترز در مورد وزارتخانه ها معلومات داده بود گفته است:" این به آنان معلومات زیادی رافراهم خواهد کرد".

او علاوه کرد که فهرست کارکنان در گوگل شیت می‌تواند مشکل بزرگی را به بار آورد و سبب پی‌گیری کارمندان حکومت شود.

چندین وزارت خانه در افغانستان، به شمول وزارت خارجه افغانستان و ریاست جمهوری از ایمیل های شرکت مایکروسافت نیز استفاده کرده اند. ولی تاهنوز معلوم نیست که این شرکت کدام اقدامی را برای جلوگیری از قرار گرفتن معلومات به دست طالبان روی دست گرفته است یا نه.

مایکروسافت در این باره تبصره نکرده است.

XS
SM
MD
LG