لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: سیگار از پیشرفت های مبارزه با فساد در افغانستان خرسند است


جان ساپکو، سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نسبت به "پیشرفت های خوب" در بخش مبارزه با فساد در افغانستان ابراز خرسندی کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان امروز ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) در یک اعلامیه از آقای ساپکو نقل کرده که گفته است: "من خرسندم که برنامه ها در زمینۀ مبارزه با فساد تطبیق شده است و حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد پیشرفت های خوبی داشته و باید این تلاش ها ادامه یابد."

ریاست جمهوری افغانستان در مورد جزییات صحبت های آقای ساپکو معلومات بیشتر ارایه نکرده است. اما سیگار در گذشته همواره از موجودیت فساد در ادارات دولتی افغانستان انتقاد کرده است.

سیگار در اوایل ماه سرطان با نشر گزارشی گفته بود که ایالات متحده در نزدیک به ۱۸ سال گذشته، بیش از ۸۴ میلیارد دالر را در بخش‌های امنیتی و دفاعی مصرف کرده، اما هنوز این نیروها سروسامان نیافته اند.

در این گزارش آمده است که عدم نظارت بر مصارف کمک‌ها به نیروهای امنیتی، منجر به حیف و میل آن شده است.

اما رییس جمهور افغانستان امروز گفته است که در بخش سکتور امنیتی و دفاع در عرصه های کاری، ساختاری و تدارکاتی اصلاحات چشمگیر به میان آمده است.

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده به تاریخ ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) گفت: "به دلیل فساد مشخص در حکومت افغانستان و عدم مدیریت مالی، حکومت ایالات متحده در حدود ۱۰۰ میلیون دالر را که به هدف ایجاد یک پروژه بزرگ زیر بنای انرژی در نظر گرفته شده بود، دوباره به وزارت مالیه بر می‌گرداند."

اما رییس جمهور افغانستان در این خصوص ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی را به عدم مدیریت و حسابدهی به دولت افغانستان افغانستان متهم کرد.

از جانب دیگر، صندوق بین المللی پول نیز از پیشرفت های خوب در بخش تطبیق برنامه های اقتصادی افغانستان گزارش کرده است.

صندوق بین المللی پول در گزارشی به تاریخ ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) گفته است که مقام های افغان در بخش تطبیق برنامه اقتصادی پیشرفت های خوبی داشته اند و تمامی اهداف تعیین شده را تکمیل کرده اند.

این صندوق گفته است که قرار است پس از مرور نهایی تطبیق برنامه اقتصادی افغانستان در ماه دسمبر، مبلغ ۷.۴ میلیون دالر دیگر را نیز در دسترس افغانستان قرار دهد که رقم مجموعی پرداخت ها در حدود ۴۴.۴ میلیون دالر میشود.

XS
SM
MD
LG