لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن مهاجران در مرز ایران؛ غنی هیات 'با صلاحیت' برگزید


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز جمعه هشتم می (۱۹ثور) فرمانی را مبنی بر انتصاب یک هیت ده نفری به سرپرستی سرمفتش نظامی قوماندانی اعلی قوای مسلح ، محمد حمید طهماسی، برای ارزیابی دقیق و همه جانبه این رویداد، صادرکرده است.

این هیت شامل نمایندگانی از ولسی جرگه، وزارتخانه های داخله، دفاع، امور خارجه، پناهندگان و مهاجرین، ریاست امنیت ملی، دفتر والی هرات، شورای ولایتی و لوای پنجم سرحدی قول اردوی ۲۰۷ می‌باشد.

این هیات وظیفه دارد تا موضوع را بطور کامل و جامع ارزیابی کرده و یافته های آن را در اسرع وقت از طریق دفتر شورای امنیت ملی به ریاست جمهوری گزارش دهد.

این در حالی است که یک مقام افغان روز جمعه هشتم می (۱۹ ثور) گفت که جسد ۱۸ تن از مهاجرانی را یافتند که در رودخانهٔ در ساحه مرزی با ایران غرق شده بودند.

سربازان مرزی ایران متهم اند که این مهاجران را مورد شگنجه قرار داده و سپس در این رودخانه پرتاب کرده اند؛ اتهامی که مقامات ایرانی آنرا رد کرده اند.

این مهاجرین از ولایت هرات به گونه غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند.

در همین حال عبدالغنی نوری، ولسوال گلران ولایت هرات به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "ازجمله ۵۵ مهاجر افغان که به زور در رود خانه غرق شده بودند، تنها جسد ۱۸ تن آنان تا حال پیدا شده است. "

به گفته وی، شش شهروند دیگر افغان هنوز هم ناپدید بود و متباقی توانسته اند خود را نجات دهند.

آقای نوری گفته است که در اجساد به دست آمده نشانه های لت وکوب و شکنجه دیده می‌شود.

او افزوده: "براساس گفته های نجات یافته گان و نشانه های روی اجساد، قربانیان ابتدا توسط کیبل برق لت و کوب شده و بعداً با اجبار سلاح مجبوربه خیز به رودخانه شده اند. "

کمیسیون حقوق بشرافغانستان هفته گذشته گفته بود که محافظین مرزی ایران مهاجرین را مجبور به عبور از دریایی هریرود کرده که در نتیجه چند تن آن‌ها غرق شده اند.

مقامات ایرانی این ادعاها را رد کرده و گفته اند که این حادثه در داخل قلمرو افغانستان رخ داده است.

در عین حال، الیس ویلز، معاون دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور آسیای میانه نیز گزارش ها در مورد برخورد ادعا شدهٔ ایران را "​ظالمانه و وحشتناک"​ توصیف کرده و خواهان تحقیقات در مورد شده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که حکومت افغانستان باید قضیۀ غرق شدن ده‌ها مهاجر افغان را توسط مرزبانان ایرانی پیگرد کند.

آقای پمپیو روز چهارشنبه ششم می (۱۷ ثور) در یک کنفرانس خبری با اشاره به شهروندان امریکایی که در ایران زندانی اند گفت: "ما تنها کشوری نیستم که شهروندان آن با رفتار ظالمانۀ ایران روبرو اند، هفتۀ گذشته با شنیدن گزارش‌ها در مورد بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی پریشان شدم".

درحال حاضربین ۱.۵ تا سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. که اکثر آن‌ها به گونهٔ روزمزد در پروژه های ساختمانی مصروف کار اند.

با شیوع کروناویروس ده ها هزار مهاجر افغان دوباره به افغانستان برگشتند، اما با رفع قیودات در ایران، آن‌ها دوباره برای کارعازم ایران می‌شوند.

XS
SM
MD
LG