لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ اخراج مهاجرین افغان؛ هفتۀ گذشته بیش از ۷۰۰۰ مهاجر از ایران اخراج شده اند


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از اخراج بیش از هفت‌هزار مهاجر افغان از ایران در هفتۀ گذشته خبر می‌دهد.

بر اساس معلومات این وزارت، این شمار مهاجرین از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ سنبله به گونۀ اجباری و داوطلب به افغانستان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که از جملۀ این مهاجرین بیش از نصف آنها به گونۀ اجباری از ایران به افغانستان فرستاده شده اند. به گفتۀ این وزارت، سازمان بین‌المللی مهاجرت به شماری از این افراد در هرات و نیمروز کمک کرده است.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

پیش از این ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده بود که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، بیش از یک میلیون افغان به ایران نقل مکان کرده‌ اند و همچنان هزاران نفر دیگر روزانه برای کار و گرفتن پناهندگی به کشورهای اروپایی، وارد ایران می‌شوند.

با این حال، عفو بین‌الملل در ماه اگست سال روان میلادی اعلام کرد که ایران و ترکیه برخلاف قوانین بین‌المللی از ورود مهاجرین و پناهجویان افغان به کشورهایشان جلوگیری می‌کنند.

این سازمان در گزارشی گفت که این کشورها پناهجویان افغان را به گونۀ جبری به افغانستان می‌فرستند، جایی که رژیم طالبان آنان را تهدید به مرگ می‌کند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید که بسیاری از این افراد فقیر اند و به دلیل نداشتن پاسپورت یا سایر مدارک قانونی سفر با واکنش تند پولیس مرزی مواجه می‌شوند و بازگردانده می‌شوند.

بر اساس معلومات سازمان‌های بین‌المللی حمایت از پناهندگان، پس از تغییر نظام در افغانستان، به دلیل افزایش سطح بیکاری و گسترش بحران اقتصادی در این کشور، افغان‌ها کشورشان را ترک کرده اند و به همین دلیل روند مهاجرت به بسیاری از کشورها از جمله ایران افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG