لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جهان در مجمع عمومی ملل متحد خواستار تامین صلح و ثبات در افغانستان شدند


رهبران کشورهای منطقه و شماری از همسایگان افغانستان در سخنرانی شان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار تامین صلح و ثبات در منطقه به ویژه افغانستان شدند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز سه شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) در این نشست گفت که تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج از افغانستان سبب ایجاد "نقطۀ قابل عطف حیاتی" برای افغانستان شد.

امیر قطر با تاکید بر حفظ دستآوردهای پسین در افغانستان و پابندی طالبان به تعهدات شان گفت: "همچنین بر ضرورت ادامۀ گفتگو با طالبان تاکید می‌کنیم، زیرا تحریم تنها منجر به قطبی شدن و واکنش‌ها می‌شود، گفتمان نتیجۀ مثبت به بار می‌آورد...موضوع افغانستان بحث پیروزی یا شکست نیست بلکه در عوض مسلۀ ناکامی در تحمیل یک نظام سیاسی از بیرون است."

قطر در چند سال گذشته با میزبانی مذاکرات امریکا-طالبان که منجر به امضای توافق میان دو طرف شد، میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی و به تازگی ایفای سهم فعال و بارز در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، نقش کلیدی در مسایل مرتبط به افغانستان داشته است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مجمع عمومی ملل متحد گفت: "صرف نظر از روند سیاسی، افغانستان نیاز به کمک و همبستگی جامعۀ جهانی دارد. آرزومندیم که صلح، ثبات و امنیت به زودی در افغانستان تامین شود و افغان‌ها نفس راحت بکشند."

ترکیه با آنکه با افغانستان مرز مشترک ندارد، مانند همسایه‌های هم مرز این کشور چون ایران و پاکستان نگران سرازیر شدن سیل مهاجرین افغان در صورت وخامت اوضاع در افغانستان است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تخمین می‌زند که حدود ۷۸۰ هزار مهاجر رسمی و ثبت نام شده و کم و بیش دو میلیون مهاجر فاقد اسناد و مدارک افغان در ایران به سر می‌برند.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران که ویدیوی ثبت شدۀ سخنرانی وی در مجمع عمومی ملل متحد نشر شد، با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: "اگر در افغانستان، ‌حکومتی فراگیر با مشارکت موثر تمام اقوام، ادارۀ کشور را در دست نگیرد امنیت به افغانستان باز نخواهد گشت. قیم‌مآبی نیز همانند اشغالگری محکوم به شکست است."

همسایگان شمالی افغانستان نیز بر ضرورت امنیت در افغانستان تاکید داشته و افزون بر مهاجرت کتلوی افغان‌ها، نگران گسترش بی‌ثباتی و ناامنی و صدور اندیشه‌های افراطگرایانۀ اسلامی به بیرون از مرزهای افغانستان اند.

شوکت میرضیایف، رییس جمهور ازبیکستان گفت: "نفوذ و صدای ملل متحد در افغانستان باید بیشتر از وقت دیگر مضاعف و شنیده شود."

او ضمن تاکید بر ادامۀ کمک به مردم افغانستان گفت: "اخیراً مرز اوزبیک-افغان بازگشایی شد و انتقال نیازمندی‌های اساسی و محصولات نفتی از سر گرفته شد. همچنین انتقال برق [ازبیکستان] به این کشور [افغانستان] جریان دارد."

رییس جمهور ازبیکستان از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست تا کمیتۀ دایمی ملل متحد را برای افغانستان ایجاد کند و از این طریق همکاری بین‌المللی بهبود بخشیده شود.

سدیر جباروف، رییس جمهور قرغیزستان ضمن ابراز آرزومندی برای تامین فوری "ثبات اجتماعی و سیاسی و نظم و قانون" در افغانستان گفت که کشورش ۵۰۰ بورسیۀ تحصیلی در پوهنتون‌های قرغیزستان را برای اقلیت قرغیز افغانستان فراهم می‌کند.

رهبران جهان در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید دارند که تا هنوز مشخص نیست که کی به نمایندگی از افغانستان در این مجمع سخنرانی خواهد کرد؛ غلام محمد اسحاقزی که از سوی حکومت به رهبری محمد اشرف غنی به صفت نمایندۀ دایمی افغانستان در ملل متحد معرفی شده بود یا نمایندۀ طالبان.

XS
SM
MD
LG