لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد عالمان دین در افغانستان از منع تحصیل دختران؛ طالبان: بغاوت نکنید


شماری از عالمان دین در افغانستان بر منع تحصیل دختران انتقاد کرده اند و در همین حال یک وزیر کلیدی حکومت طالبان به عالمان دینی هشدار داده است که در مقابل حکومت این گروه در موضوعات جنجال‌برانگیز "بغاوت" نکنند.

طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده اند و زنان را از کار و رفتن به اماکن عامه مانند پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند.

هفتهٔ گذشته طالبان زنان را از کار در دفاتر ملل متحد نیز منع کردند.

حکومت طالبان ممنوعیت بر آموزش زنان و دختران را "موقتی" خوانده و گفته است که در راستای فراهم کردن زمینه درس و تحصیل دختران کار جریان دارد، اما تا اکنون هیچ گونه پیشرفتی در این خصوص صورت نگرفته است.

دو تن از عالمان سرشناس دینی در افغانستان گفته اند که مقامات طالبان باید در مورد تصمیم شان پیرامون تحصیلات دختران تجدید نظر کنند.

عبدالرحمان عابد، یکی از این عالمان دینی، گفت که به موسسات تحصیلی باید اجازه داده شود دختران را دوباره جذب کنند، اما او افزود که صنوف دختران باید از پسران جدا باشد، استادان آنان باید زنان باشند، اوقات صنوف شان باید متفاوت باشد و حتا برای دختران تسهیلات جدید ساخته شود.

او اضافه کرد که فراگیری علم در اسلام بر زنان و مردان فرض دانسته شده است و اسلام به زنان اجازهٔ تحصیل را می‌دهد.

عابد گفت: "دخترم از مکتب محروم است. من شرمسارم، به دخترم هیچ پاسخی ندارم. دخترم می‌پرسد،‌ چرا دختران در نظام اسلامی اجازهٔ تعلیم را ندارند'؟ من هیچ پاسخی به او ندارم."

پیش از این، برخی از مقامات طالبان نیز از این تصمیم انتقاد کرده بودند.

عابد اضافه کرد که به اصلاحات نیاز است و هشدار داد که تاخیر بیشتر در این خصوص به قیمت جدایی از جامعهٔ اسلامی جهانی تمام خواهد شد و این امر حکومت طالبان را بیشتر تضعیف خواهد کرد.

توریالی همت، عالم دیگر دین در افغانستان، می‌گوید که وزیران حکومت طالبان هنوز هم وقت دارند تا مشکل تحصیل دختران را حل کنند. او گفت: "اسلام به مردان و زنان اجازهٔ تحصیل را داده است، اما باید حجاب و نصاب بررسی شود."

همت گفت که به دختران باید تا سطح پوهنتون اجازه آموزش داده شود.او افزود که دو نوع انتقاد وجود دارد، یکی آنکه نظام را تخریب می‌کند و دیگر آنکه اصلاحات می‌آورد و اگر انتقادات بر هدف اصلاحات وجود نداشته باشد فساد به میان می‌آید.

هشدار طالبان از انتقاد

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، دو روز پیش گفت که عالمان دینی نباید در مخالفت با پالیسی‌های حکومت صحبت کنند.

ندیم در حالی هشدار داد که عبدالسمیع الغزنوی، یک عالم دیگر در یک مدرسهٔ دینی، گفت که در مورد تحصیل دختران هیچ مناقشه‌ای وجود ندارد. او افزود که در اسلام تحصیل دختران مجاز است.

به نظر می‌رسد که اظهارات ندیم متوجه الغزنوی بود و از وی در یک ویدیو منحیث یک "عالم محترم" یاد آوری کرده است.

ندیم در این ویدیو که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده گفته است: "تو مردم را به بغاوت تشویق میکنی، نتیجهٔ آن چی خواهد بود؟ اگر مردم به بغاوت علیه نظام تشویق شوند، آیا به نفع مسلمانان خواهد بود؟"

این وزیر حکومت طالبان برای صحبت در این خصوص قابل دسترس نبود، اما حافظ ضیاالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان این اظهارات ندیم را تایید کرد، اما در مورد این که این اظهارات متوجه کی بود، معلومات بیشتر ارایه نکرد.

ندا محمد ندیم، پیش از این گفته بود که مخالفان نظام "واجب القتل" استند.

در یک سخنرانی که به نقل از رسانه‌های محلی افغانستان در مراسم فراغت مفتی‌ها و قاضیان طالبان در ولایت قندهار ایراد شده، ندیم گفته بود: "کسانیکه نظام را تخریب می‌کنند، چه به زبان یا به قلم یا تخریب عملی می‌کنند، این همه کسانی اند که بغات پنداشته می‌شوند و واجب‌القتل پنداشته می‌شوند."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG