لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر تحصیلات عالی طالبان: مخالفان نظام 'واجب‌القتل' استند


ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان
ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، گفته است کسانیکه نظام این گروه را تخریب می‌کنند "واجب القتل" استند.

در یک سخنرانی که به نقل از رسانه‌های محلی افغانستان به تازگی در مراسم فراغت مفتی‌ها و قاضیان طالبان در ولایت قندهار ایراد شده، ندیم گفته است: "کسانیکه نظام را تخریب می‌کنند، چه به زبان یا به قلم یا تخریب عملی می‌کنند، این همه کسانی اند که بغات پنداشته می‌شوند و واجب‌القتل پنداشته می‌شوند."

این مقام طالبان بدون ذکر فرد یا گروه مشخص، با هشدار به مخالفان و منتقدان حکومت طالبان گفت: "شما به سرتمبگی رو آورده و با دسیسه‌های بیگانگان باعث ایجاد مشکل به مردم افغانستان می‌شوید...ما نیز به مقابله و سرکوب‌تان آماده استیم."

چند مقام طالبان به شمول سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان، در هفته‌های اخیر اظهارات انتقادآمیز از عملکرد حکومت این گروه داشته اند.

حقانی‌ به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در یک گردهمایی در ولایت خوست، مقامات ادارهٔ کنونی طالبان را به ''انحصار قدرت" متهم کرد و تاکید کرد که وضعیت کنونی "قابل تحمل" نیست. او گفت که باید بر زخم‌های مردم مرهم گذاشته شود، نه اینکه دیکتاتوری شده و مردم آزار و اذیت شوند.

یک روز پس از اظهارات حقانی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان،‌ بدون ذکر نام سراج الدین حقانی گفت که انتقاد باید به گونهٔ محرم انجام شود. او گفت:‌ "اگر کسی بالای امیر، یک مسوول، یک وزیر، یک معین، یک رییس، انتقادی داشته باشد، بهتر است و اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که هتک حرمت او را نکند و عزتش را در جایش حفظ کند. از طریق مصوون و محرم برایش نزدیک شود و کسی دیگر نشنود و انتقادات را برایش مطرح بسازد. اخلاق عالی و اسلامی همین است."

طالبان در بیش از یک و نیم سال گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، صداهای مخالف را سرکوب کرده و منتقدان خود به شمول فعالان، چهره‌های اکادمیک و زنان معترض را بازداشت و لت و کوب کرده اند.

چندی پیش شماری از استادان پوهنتون و کاربران شبکه‌های اجتماعی که در مخالفت با اقدامات طالبان، به ویژه رویکرد آن گروه در خصوص آموزش و کار زنان صدا بلند کرده و حرکت‌های اعتراضی را راه اندازی کرده بودند، از سوی مقام‌های طالبان بازداشت شدند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه طالبان هر حرکت را از دید خود و در چارچوب احکام شرعی تعبیر و تفسیر می‌کنند،‌ اظهارات اخیر سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان را خلاف شریعت و مایهٔ تشدید هرج و مرج و سرکوب بی‌رویهٔ مخالفان و منتقدان این گروه خوانده اند.

حلیم فدایی، یکی از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، در تویتر نگاشته است: "حاضر استم که به ندا محمد ثابت کنم که این اظهارات/فتوای وی خلاف اسلام است. چنین فتواها برخاسته از کتاب‌های شکم است و در قرآن و حدیث هیچ اصل ندارد. به خاطر خدا، برای قدرت اسلام و احکام اسلامی را تحریف نکنید و به خدا و رسولش دروغ نبندید. شما از پیامبر و صحابه مقدس‌تر نیستید."

ندیم که یکی از تندروترین چهره‌های طالبان تلقی می‌شود، همواره اظهارات بسیار تند و خبرسازی داشته است و تصمیم او مبنی بر توقف تحصیل دختران در افغانستان سبب واکنش جدی و گستردهٔ در سطح بین المللی شده است.

اتحادیۀ اروپا به تاریخ ۱۶ حوت و در آستانۀ هشتم مارچ روز بین‌المللی زنان، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، و محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، را به خاطر اعمال خشونت و نقض حقوق زنان در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل کرد.

اتحادیه اروپا گفت که ندیم به خاطر محروم کردن زنان و دختران افغان از حق آموزش و حنفی به خاطر "سلب حق آزادی بیان زنان و اعمال مجازات خشن و خشونت بر زنانی که از اوامر طالبان اطاعت نمی‌کنند" تحریم شده اند.

XS
SM
MD
LG