لینک های دسترسی

Breaking News

زنی به خاطر رای دادن به نامزد زن در بامیان لت و کوب شد


ریاست امور زنان ولایت بامیان می‌گوید که یک زن ۲۴ ساله در این ولایت، به دلیل اینکه در انتخابات ولسی جرگه به یک نامزد زن رای داده است از سوی شوهرش لت و کوب شده و هم اکنون به "خانۀ حمایوی ریاست امور زنان" پناه آورده است.

مقام‌ها می‌گویند که ممکن موارد بیشتری از چنین قضایا در بامیان وجود داشته باشد ولی تا کنون تنها یک مورد دراین ریاست، ثبت شده است.

کریمه سالک، رئیس امور زنان بامیان می‌گوید که این بانو به دلیل رای دادن به یک نامزد زن، شدیدأ مورد لت وکوب قرار گرفته، موهای سرش کنده شده و بدنش کاملأ کبود شده است.

خانم سالک به صدای امریکا گفت: "متأسفانه زنان حق رای دادن ندارند، جبر است، لت وکوب می‌شوند و رای شان توسط شوهر شان فروخته می‌شود".

با آنکه در ۱۷ سال اخیر، زنان مورد حمایت نهادهای ملی و بین‌المللی به شمول دولت افغانستان قرار داشته اند، هنوز هم اکثریت بانوان در این کشور به حقوق واقعی‌شان دسترسی ندارند.

فعالان حقوق زن در بامیان می‌گویند که بسیاری از زنان در انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ میزان بر اساس خواست مردهای خانواده رای داده اند ویا هم رای‌شان ازسوی شوهرانشان به فروش رسیده است.

بانو عزیزه احمدی، باشندۀ مرکز شهر بامیان، که به دلیل دادن رای‌اش به یک نامزد زن، مورد لت وکوب قرار گرفته است به صدای امریکا گفت: " شوهرم از من خواست که به جان آغا رای بدهم زیرا او ۲۰۰۰ افغانی برای مان می‌دهد؛ من وقتی پشت صندوق رای رفتم به یک خانم رای دادم و پس از آن شوهرم مرا لت وکوب کرد و مجبور شدم در ریاست امور زنان، پناه ببرم".

هم اکنون این بانو که در خانه حمایوی ریاست امور زنان بامیان به سر می‌برد از دولت و کمیسیون‌های مستقل انتخاباتی کشور می‌خواهد با افرادی که به زور، جعل و پول رای به دست آورده اند، برخورد قانونی شود. او با نگرانی گفت که نمی تواند به خانه برگردد زیرا ممکن مورد خشونت‌های بیشتری قرار گیرد.

اما بهمن، شوهر این بانو می‌گوید که او مسئوول کمپاین یکی از نامزدان ولسی جرگه دربامیان بود و خانمش را به دلیل ندادن رای به این نامزد لت وکوب نکرده است.

آقای بهمن به صدای امریکا گفت: " درست است من برای جان‌آغا کمپاین کردم اما برادر خانمم برای کاندید دیگری کمپاین کرده و زمانی که کاندید مورد نظرش رای کم آورده، این مشکل را برای من خلق کرده است".

ریاست امور زنان بامیان می‌گوید که سال گذشته، ۱۳۵ قضیۀ خشونت علیه زنان در این ولایت ثبت شده است اما در سال‌جاری که تا هنوز چند ماه از آن باقی مانده است، حدود ۱۵۰ قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است.

همچنان، مسؤولان دفتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی بامیان می گویند که در دو روز پس از انتخابات، بیش از ۷۰ مورد شکایت مبنی بر خرید و فروش آرا در این دفتر ثبت شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG