لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات زنان در شهر کابل: حقوق زنان تامین شود 


گروهی از زنان فعال امروز سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در نزدیکی قصر ریاست جمهوری افغانستان گردهم آمده و خواستار حقوق زنان افغان شدند.

اعتراض کنندگان که در ساحهٔ چهاراهی پشتونستان شهر کابل تجمع کرده بودند، گفتند که گروه طالبان باید به زنان در تمام عرصه‌ها زمینهٔ فعالیت را فراهم کنند.

زنان اعتراض کننده شعار های "ما همه با هم استیم - ظلم و ستم شکستیم" و "حقوق زنان مساوی با مردان" را حمل می‌کردند.

یکی از اعتراض کنندگان گفت: "ما زنان افغان گرد‌هم آمده‌ایم تا برای حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان دادخواهی‌کنیم."

آنان همچنان خواستار مشارکت زنان در ساختار سیاسی و بدنهٔ حکومت شدند.

این در حالی است که روز گذشته نیز شماری از زنان فعال در ولایت هرات گرد هم آمده و خواستار اعادهٔ حقوق زنان شدند.

این زنان شعار های "نترسید ما همه با هم استیم" را سر داده و خواستار امنیت و جلوگیری از خشونت علیه زنان شدند.

سمیرا حمیدی، فعال آسیای جنوبی در سازمان عفو بین المللی با نشر ویدیویی از اعتراضات زنان در هرات در یک تویت نگاشته است که صدای آنان باید شنیده شود.

او نوشته است: "آنان حقوق شان را مطالبه می‌کنند، خواستار شمولیت‌ و حفظ دست‌آورد‌های ۲۰ ساله‌ٔ شان اند."

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل می‌گوید که حقوق زنان در افغانستان با تهدید مواجه است، اما زنان افغان نمی‌خواهند خاموش بمانند.

اما گروه طالبان گفته اند که به زنان حق آموزش و کار را در چوکات قانون اسلامی خواهد داد، با آنهم سخنگوی این گروه ماه گذشته از زنان خواست تا زمانی که طرزالعملی در خصوص فعالیت زنان ایجاد می‌شود، در خانه‌های شان باقی بمانند.

شماری از زنان فعال این اقدام گروه طالبان را آغاز محدودیت این گروه بر زنان می‌دانند؛ محدودیت‌های که رژیم طالبان بین سال‌ها ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ بر زنان وضع کرده بودند.

با آنهم، صنم خاطری یکی از گردانندگان برنامه‌های تلویزیونی در افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا گفت که رهبران طالبان می‌گویند که زنان می‌توانند به وظایف شان برگردند، اما جنگجویان آنان از ورود زنان به دفاتر شان جلوگیری می‌کنند و از آنان می‌خواهند به خانه‌های شان برگردند.

این کارمند رسانه‌ای همچنان گفته است که فعلاً در خفا به سر می‌برد، زیرا طالبان خانواده‌ای او را تهدید کرد و حتی موتر شخصی‌اش را با خود بردند.

این در حالی است که جامعهٔ جهانی می‌گوید که عملکرد گروه طالبان را از نزدیک دنبال می‌کنند و از این گروه خواسته اند که به حقوق بشری همهٔ افغان‌ها، به ویژه به حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام بگذارد.

XS
SM
MD
LG