لینک های دسترسی

Breaking News

نهادهای مدافع زنان: گزارش طالبان به ملل متحد 'دروغ آشکار' است


موسسه تحکیم رفاه زنان و اطفال افغانستان و جنبش شنبه‌های ارغوانی گزارش طالبان را برای کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد "دروغ آشکار" خواندند.

این دو نهاد مدافع حقوق زنان امروز پنجشنبه اول جون (۱۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده اند که گروه طالبان سابقۀ محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های زنان را دارد و نمی‌تواند "آفتاب را با دو انگشت پنهان کند".

در اعلامیه آمده است که تحت حکومت کنونی طالبان در افغانستان، زنان از کار در بسیاری از مشاغل منع شده اند و دسترسی دختران به تحصیل به شدت محدود شده است.

همچنان اعلامیه به مساله حجاب اجباری زنان از سوی طالبان و حضور حتمی مرد با زن در بیرون از خانه اشاره کرده است.

در گزارشی منسوب به طالبان که تحکیم رفاه زنان و اطفال افغانستان نشر کرده، آمده است که حکومت این گروه در همه تصامیم خود اصول شریعت اسلام را در اولویت قرار می‌دهد و شریعت اسلامی برای زنان اهمیت و بیشترین ارزش را قایل است.

در گزارش آمده است که خشونت علیه زنان در تضاد با شریعت اسلامی است و برخی واقعاتی که در افغانستان رخ داده به معنای این نیست که حکومت طالبان به زنان توجه نمی‌کند.

گزارش منسوب به طالبان، بر تطبیق کامل دستورات هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه اشاره کرده تا جلو خشونت علیه زنان گرفته شود.

در این گزارش توقف آموزش دختران را موقتی خوانده شده و آمده است که برنامه‌های جامع برای ایجاد شرایط بهتر برای دختران روی دست است که پس از آن آموزش دختران نیز از سرگرفته خواهد شد.

در این گزارش آمده است که کار زنان در وزارت‌های داخله، صحت، معارف، تحصیلات عالی، سارنوالی و محاکم جریان دارد و اما در سایر نهادهای دولتی زنان معاش شان را در خانه دریافت می‌کنند و پس از ایجاد شرایط مناسب دوباره به وظیفه برخواهند گشت.

این در حالی است که پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، طالبان به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر مردم، به ویژه دختران و زنان افغان اعمال کرده است. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی، سفر بدون محرم و منع کار آنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی و دفاتر ملل متحد بخشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان است.

مریم معروف آروین، رییس موسسه تحکیم رفاه و اطفال افغانستان به صدای امریکا گفت که محرومیت دختران از آموزش که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آنان است، نشان می‌دهد که چقدر وضعیت زنان و دختران افغانستان خاص به خاطر جنسیت شان تحت حاکمیت طالبان اسفناک و دردآور است.

آروین افزود که تحت حاکمیت طالبان حتا نهادهایی چون ملل متحد نمی‌تواند کارمندان زن را به وظایف شان فرابخواند و این کارمندان به دلیل جنسیت شان حق ندارند که به حکم طالبان به وظیفه برگردند.

این مدافع حقوق زنان گفت: "امیدواریم که جامعه جهانی و نهادهایی چون سازمان ملل متحد در افغانستان که اوضاع را از نزدیک مورد ارزیابی قرار می‌دهد، فریب یک چنین گزارش واهی و میان‌تهی و فریب‌دهندۀ طالبان را خصوصاً در باب زنان افغانستان نخورند".

او از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواست که در کنار زنان افغانستان بایستند و از آنان حمایت کنند.

موسسۀ تحکیم رفاه زنان و اطفال افغانستان و جنبش شنبه‌های ارغوانی ادعا کرده اند که هم اکنون خبرنگاران زن، فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی و صدها زن دیگر توسط گروه طالبان شکنجه می‌شوند.

این دو نهاد مدافع حقوق زنان گفته اند که اگر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در خصوص وضعیت زنان اقدامات جدی انجام ندهند. "یک فاجعه انسانی در افغانستان در حال وقوع است".

همچنان آنان خطاب به ملل متحد و کشورهای جهان گفته اند که فریب نامه‌های "دروغین" گروه طالبان را نخورند و گفته اند که این نهادها "هزاران جنایت ثبت شده" از گروه طالبان دارد.

XS
SM
MD
LG