لینک های دسترسی

Breaking News

کشتار غیرنظامیان متوقف شود – فعالان


مظاهرات در بامیان
مظاهرات در بامیان

صد ها تن از فعالان مدنی و سیاسی، علما و جوانان در چندین ولایت افغانستان در اعتراض به کشتار غیرنظامیان توسط طالبان با سردادن شعار ها مظاهره کردند.

" من هزاره استم، پشتون استم و تاجیک استم" "مرگ به طالب"، "شهید غور و ارگون قاتل تو پست دون" و "شهید گلگون کفن خون تو خون من" شعار هایی بود که مظاهره کنندگان در شهر کابل سر می دادند.

مظاهره کنندگان از سازمان ملل متحد خواستند که طالبان را در فهرست سیاه گروه های دهشت افگن شامل سازد. آنان همچنان از شورای علمای افغانستان و سایر نهاد های دینی و مذهبی خواستند تا مخالفت شان را با خشونت های طالبان ابراز داشته و در کنار مردم افغانستان بیاستند.

مظاهره کنندگان در کابل از نهاد های حقوق بشر خواستند که بنای یادبودی را به نام قربانیانی که توسط طالبان کشته شده اند بنا کنند و نام همه افغان هایی را که توسط طالبان به قتل رسیده اند در این یاد بود ثبت کنند تا هویت قربانیان فراموش نشود.

فعالان ها با صدور قطعنامه یی از دولت افغانستان خواستند که قاتلان افراد غیر نظامی در ولایت غور را هرچه زودتر شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارد. شماری از مظاهره کنندگان می گفتند که دولت افغانستان باید از "سیاست طالب پروری و طالب نوازی دست بردارد" و در برابر تفکر طالبانی مبارزه قاطعانه و پیگیر را در پیش گیرد.

مظاهره کنندگان در کابل می گفتند که اکثر طالبانی که از زندان ها رها شده اند، دوباره به صفوف جنگ پیوسته و به کشتار مردم ادامه داده اند. مظاهره کنندگان تلویحاً به سیاست نرم رئیس جمهور افغانستان نسبت به طالبان گفتند، کسانیکه این طالبان را از زندان رها کرده در جنایات و آدم کشی آنان شریک اند.

تعامل سیاسی

شمس الله احمدزی، فعال حقوق بشر و یک تن از مظاهره کنندگان باور دارد که مسوولیت ناپذیری، قانونگریزی و محاکمه نشدن مجرمین باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است. او دولت را در عدم تامین امنیت فردی و اجتماعی مقصر می داند، اما مقامات ریاست جمهوری افغانستتان در واکنش به این اعتراضات و انتقادات ابراز نظری نکرده اند.

داکتر رفیع الله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که آن کمیسیون در همه موارد رهایی زندانیان از نهاد های مسوول خواسته است که زندانیان را با در نظرداشت تعاملات سیاسی و اداری رها نکنند.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که گزارشات ابتدایی از حوادثی که رخ داده است نشان می دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در چهار ماه نخست سال روان خورشیدی در مقایسه با عین مدت در سال گذشته، به مراتب بیشتر است.

آقای بیدار ضمن ابراز نگرانی از کشتار کودکان و زنان می گوید که انتظار میرفت تلفات غیرنظامیان در ماه رمضان کمتر شود، اما به گفته وی رقم تلفات در این ماه نسبت به هر وقت دیگر بیشتر بود. اما گفت که تلفات در جریان ماه رمضان در اثر عملیات نیرو های افغان و خارجی کمتر بوده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت خواست که تلفات غیرنظامی بی گناه در ولایت غور را که به گونۀ بسیار پیچیده انجام شده است بررسی کند و نتایج تحقیقات را به مردم ابلاغ کند.

مظاهرات دیگری نیز در ولایات هرات، غور و بامیان به خاطر کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در ولایت غور، کشته شدن نزدیک به صد نفر در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا و رویداد های اخیر امنیتی در ولایات تخار و فاریاب راه اندازی شده بود.

رویداد های خونین اخیر عمدتاً به گروه طالبان نسبت داده شده است، اما آن گروه دست داشتن در رویداد مرگبار ولسوالی ارگون را رد کرده و تا کنون در مورد کشتار غیرنظامیان در ولایت غور ابراز نظری نکرده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG