لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان تقاضای استرداد رهبر داعش به پاکستان را رد کرد 


عکس: ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان
عکس: ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

وزارت خارجهٔ افغانستان امروز ۱۰ اپریل (۲۲ حمل) با نشر اعلامیهٔ‌ به تقاضای پاکستان مبنی بر استرداد اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان گروه داعش به آن کشور پاسخ منفی داد.

وزارت خارجهٔ‌ افغانستان گفته است از آنجایی که در مورد استرداد متهمین و مجرمین میان افغانستان و پاکستان پیمانی موجود نیست، با اسلم فاروقی بر اساس قوانین افغانستان برخورد صورت خواهد گرفت.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که اسلم فاروقی،‌ معروف به عبدالله اروکرزی، رهبر شاخه خراسان داعش، فردی است که در افغانستان جنایات زیادی را مرتکب شده است.

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ افغانستان، اسلم فاروقی به رهبری عملیات‌های متهم است که در نتیجهٔ آن شمار زیادی از غیرنظامیان و سربازان افغان کشته شده اند.

این وزارت تاکید کرده است که افغانستان میان تروریست‌ها تفاوت قایل نشده و با تمامی شان برخورد قانونی مشابه انجام می‌دهد و به مبارزه علیه دهشت افگنان متعهد است.

وزارت خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه نهم اپریل (۲۱ حمل) با نشر اعلامیه‌ای فاروقی را به دست داشتن به فعالیت‌های ضد پاکستانی متهم کرده و از افغانستان خواست تا او را تحویل اسلام آباد کند.

سفارت پاکستان در کابل نیز ضمن نشر اعلامیۀ وزارت خارجۀ آن کشور در یک پیام تویتر نوشته است که فاروقی در فعالیت‌های ضد پاکستان در افغانستان دست داشت و برای تحقیقات بیشتر باید به پاکستان تحویل داده شود.

دیدبان حقوق بشر پس ازبازداشت این رهبر داعش از حکومت افغانستان خواست که او را به دلیل نقش احتمالی در رهبری حملات علیه غیرنظامیان افغان، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.

پتریشیا گوسمن، پژوهشگر ارشد امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است که دستگیری فاروقی فرصتی برای مقام‌های افغان است تا نشان دهند که می‌توانند عدالت را برای قربانیان جنایت جنگی و سایر قساوت‌های گروه داعش تامین کنند.

ریاست امنیت ملی افغانستان روز شنبه چهارم اپریل (۱۶حمل) از دستگیری عبدالله اورکزی معروف به اسلم فاروقی رهبر گروه تروریستی داعش شاخهٔ خراسان با ۱۹ جنگجوی دیگر این گروه در عملیات نیروهای خاص امنیت ملی خبر داد، اما زمان و مکان این عملیات را مشخص نکرد.

XS
SM
MD
LG