لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: رهبر داعش در افغانستان محاکمه شود


دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که رهبر شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) را به دلیل نقش احتمالی در هدایت حملات علیه غیرنظامیان افغان، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.

دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه ششم اپریل (۱۸ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت افغانستان برای عبدالله وروکزی معروف به اسلم فارقی محاکمه عادلانه را مطابق معیارهای جهانی حقوق بشر در حضور قربانیان و شاهدان حملات داعش در آن کشور دایر کند.

پتریشیا گوسمن، پژوهشگر ارشد امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است که دستگیری فاروقی فرصتی برای مقام‌های افغان است تا نشان دهند که می‌توانند عدالت را برای قربانیان جنایت جنگی و سایر قساوت‌های گروه داعش تامین کنند.

خانم گوسمن افزوده است: "مشارکت قربانیان مهم است تا اطمینان حاصل شود که عدالت تامین می‌شود."

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که شاخۀ خراسان داعش مسوولیت حملات بی‌شماری را به عهده گرفته است و از حمله بر معبد سیک‌ها در ۲۵ مارچ در کابل که منجر به کشته‌شدن ۲۵ تن شد، به عنوان نمونه یاد کرده است.

این اداره گفته است که ده‌ها حملۀ شاخۀ خراسان داعش بر مساجد شیعه مذهبان و سایر تاسیسات در کابل و دیگر شهرها، سبب کشته و زخمی‌شدن هزاران غیرنظامی افغان شده است.

از نظر دیدبان حقوق بشر، افغانستان در پیگرد عدلی جنایات جنگی و نقض حقوق بشر ضعیف عمل کرده است؛ زیرا در حال حاضر حکومت افغانستان هزاران زندانی را تحت قوانین گسترده تروریزم نگهداری می‌کند، اما هیچ مظنونی را به جرایم جنگی یا جنایت علیه بشریت مجرم نشناخته است.

این سازمان گفته است که محاکمه افراد مظنون به تروریزم مخفی نگهداشته می‌شود؛ اغلب اعترافات تحت شکنجه به دست می‌آید و مقامات هیچ تلاشی برای جلب مشارکت قربانیان در محاکمات نکرده اند.

این در حالی است که امنیت ملی افغانستان سه روز پیش اعلام کرد که اسلم فاروقی در ولایت قندهار دستگیر شده است. فاروقی در جولای سال ۲۰۱۹ میلادی جانشین ابوعمر خراسانی رهبر پیشین این گروه در افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG