لینک های دسترسی

Breaking News

برمک: وضعیت سیلابزدگان بغلان نگران کننده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف
مسوولین کمیته حالات اضطراری افغانستان وضعیت آسیب دیدگان سیلاب در ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان را وخیم و نگران کننده توصیف کرده می گویند که به دلیل تخریب شدن راه های مواصلاتی، آسیب دیدگان این ساحه به شدت به مواد غذایی و کمک های اولیه نیاز دارند.

ویس احمد برمک، وزیر احیا و انکشاف دهات و معاون کمیته حالات اضطرار افغانستان می گوید که بر اساس ارقام تخمینی ۱۵۰ نفر در اثر سیلاب در ولسوالی گذرگاه نور هلاک شده است که تا عصر روز گذشته اجساد ۷۵ نفر آن پیدا شده و متباقی آنان ناپدید اند.

آقای برمک گفت که خسارات مادی این رویداد بسیار هنگفت است و میزان خسارات و تلفات ناشی از آن از حادثه لغزش زمین در ارگوی بدخشان بالاتر است. بنا به گفتۀ آقای برمک تا کنون ۱۵۰۰ خانه خساره مند شده و ۸۵۰ خانه کاملاً از بین رفته است.

آقای برمک گفت که عملیات جستجو برای یافتن ناپدید شدگان جریان دارد. او می افزاید که در حال حاضر تمام تلاش های بر این متمرکز است که کمک های غذایی به مردم برسد.

آقای برمک گفت که مسدود بودن راه های مواصلاتی روند کمک رسانی به آسیب دیدگان را مشکل ساخته است. او می گوید که برای تسریع امدادرسانی باید راه های مواصلاتی باز شود، در غیر آن جز اکمالات از طریق هوا، راه دیگری وجود ندارد.

در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی کمیته یی را به ریاست وزیر احیا و انکشاف دهات موظف کرده است تا کمک های عاجل را به سیلاب زدگان بغلان برساند.

رساندن مواد ارتزاقی به بیجا شدگان و آسیب دیدگان، انجام مراسم جنازه ها و تدفین قربانیان، بازگشایی راه های مؤاصلاتی تخریب شده و رساندن ادویه از وظایف عاجل این کمیته عنوان شده است.

وزیر احیا و انکشاف دهات می گوید که برای انجام دادن این مسوولیت ها به نحو احسن تلاش خواهد کرد. او گفت که در حال حاضر با مؤسسات بین المللی نیز در تماس است تا بتوانند کمک های را برای آسیب دیدگان فراهم کنند.

به گفتۀ مقامات افغان برای بررسی کلی خسارات وتلفات ناشی از این رویداد، هماهنگی و رساندن کمک ها به قربانیان، قرار است یک هیأت به شمول نمایندگان سازمان ملل متحد فردا به این ولسوالی سفر کند.
XS
SM
MD
LG