لینک های دسترسی

Breaking News

مقام پیشین بریتانیایی: در فقر و انزوا نگهداشتن افغانستان به سود هیچ‌کس نیست


مایکل کیتنگ، نماینده ویژۀ پیشین بریتانیا برای افغانستان به روز جمعه ۲۸ جنوری ( هشتم دلو) هشدار داد که "تنها گذاشتن" مردم افغانستان در کنار عواقب بشری، پیامدهای امنیتی نیز خواهد داشت.

وی در بروکسل، پایتخت بلجیم، به شبکه تلویزیونی سکای‌نیوز گفت: "من فکر می‌کنم تنها گذاشتن مردم افغانستان که در نتیجه، آنان گرسنه شوند و دست به گدایی بزنند نه به نفع افغانستان است و نه به نفع کشورهای منطقه و نه هم به نفع جامعه بین‌المللی، به خاطریکه سبب بیجا شدن بیشتر مردم، مهاجرت و زیاد شدن فعالیت‌های غیرقانونی دیگر چون قاچاق مواد مخدر و فروش اعضای بدن خواهد شد."

افغانستان که به دلیل سالها جنگ، خشک‌سالی و سیلاب‌ها از گذشته یک کشور نسبتاً‌ فقیر بود، پس از مسلط شدن طالبان در ماه اگست سال گذشته و قطع شدن کمک‌های بین‌المللی، سطح فقر در آن صعود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

زمستان سرد امسال بر مشکلات مردم فقیر افزوده است.

آقای کیتنگ افزود که در کنار کمک‌های ضروری بشری به مردم افغانستان، نیاز است تا اقتصاد افغانستان نیز فعال نگهداشته شود.

وی اضافه کرد: "مشکل این است که چگونه اقتصاد را فعال نگهداشت، چگونه پول در اقتصاد دوران پیدا کند. اگر این مشکل حل نشود، وضعیت بدتر خواهد شد."

با افزایش فقر در افغانستان گزارش‌های وجود دارد که مردم برای برای امرار معیشت، دست به فروش اعضای بدن شان میزنند.

بر اساس گزارش‌ها، گرچه فروش اعضای بدن در هرات کدام انکشاف جدیدی نیست، اما وضعیت ناگوار اقتصادی موجود بیشتر مردم را به این کار وادار کرده است. به گزارش شبکه سکای نیوز به ورود بیشتر متقاضیان به هرات، قیمت فروش اعضای بدن کاهش یافته است.

این شبکه گفته است که یک گرده مرد به دوهزار دالر امریکایی و یک گرده زنانه به یک هزارو پنجصد دالر به فروش می‌رسد.

سازمان ملل متحد در اوایل ماه روان میلادی خواستار کمک حدود پنج میلیارد دالری برای افغانستان شد که این بزرگترین درخواست کمک بشری برای یک کشور می‌باشد.

تخمین زده می‌شود که ۹۰ فیصد نفوس افغانستان که ۳۸ میلیون نفر می‌شود به این کمک‌ها اتکا دارند.

برنامه غذایی جهان به روز چارشنبه گفت که برای کمک به مردم افغانستان به دو اعشاریه شش میلیارد دالر نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG