لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید امریکا و ناروی بر احترام به حقوق بشر و ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان


مقامات ایالات متحده و ناروی روز پنج شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) متن بیانیه مشترک شان را در مورد نتایج و دست‌آوردهای نشست اسلو به نشر رساندند.

نمايندگان ويژه و فرستادگان ويژه اتحاديه اروپا از جمله ، فرانسه، آلمان، ايتاليا،ناروی ،بريتانيا و ايالات متحده به تاریخ ۲۴ جنوری در اسلو گردهم جمع شده و با نمایندگان گروه طالبان و فعالان جامعه مدنی در مورد وضعيت افغانستان گفتگو كردند.

نشست سه روزۀ اسلو و متصل به آن، نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در حالی برگزار شده است که در بیش از پنج ماه تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت بشری و اقتصادی در آن کشور به شدت رو به وخامت گراییده است و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد بیش از نصف افغان‌ها با گرسنگی حاد روبرو اند.

در بیانیۀ مشترک آمده است که در نشست اسلو روی فوریت رسیدگی به بحران بشری در افغانستان و برداشتن گام‌های ضروری برای کاهش درد و رنج افغان‌ها در سراسر کشور تاکید شد.

اشتراک کننده‌گان خواستار سهولت دسترسی کارمندان زن و مرد سازمان‌های امداد رسان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شده و ابراز نگرانی کردند که هنوز موانع خاصی در زمینه موجود است.

در بیانیه آمده است که تمام کشورها بر اهمیت احترام به حقوق بشر و نیاز جدی به یک نظام سیاسی فراگیر تاکید کرده و آنرا تصمینی برای ثبات و آیندهٔ صلح آمیز افغانستان خواندند.

اشتراک کنندگاه نشست از طالبان خواستند تا برای جلوگیری از افزایش نگران کننده نقض حقوق بشر، از جمله بازداشت های خودسرانه (شامل بازداشت های اخیر فعالان حقوق زنان)، ناپدید شدن اجباری، سرکوب رسانه ها، قتل های فراقانونی، شکنجه و ممنوعیت زنان و دختران، اقدامات بیشتری انجام دهند و حق آموزش، اشتغال و آزادی سفر بدون محرم را از زنان سلب نکنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت های گسترده را بر افغان‌ها، به ویژه بر زنان وضع کرده اند.

مکاتب متوسطه و لیسه در اکثر ولایات به روی دختران مسدود باقی مانده است و زنان به استثنا سکتور صحت و معارف، از رفتن به وظیفه منع شده اند. این گروه همچنان بر مسافرت زنان، بدون داشتن محرم نیز محدودیت وضع کرده است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه ۱۵ جنوری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که امیدواراند بتوانند در آغاز سال جدید خورشیدی مکاتب دختران را در سراسر این کشور باز کنند.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و ناروی از این اقدام طالبان استقبال شده اما بر نیاز به آمادگی‌های عملی، بودجه‌ای و فنی برای اطمینان از تحقق این امر تاکید شده است.

اشتراک کنندگان یکبار دیگر از طالبان خواستند تا بر تعهدات در قبال مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر پابند بمانند.

در بیانیه آمده است که کشورهای اشتراک کننده در تلاش گسترش عملیات‌ امدادی و جلوگیری از سقوط خدمات اجتماعی و احیای اقتصادی می‌باشند. آنان تاکید کردند که افزایش نقدینگی و حمایت از سکتور بانکی برای ثبات اقتصادی افغانستان حیاتی می‌باشد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، کمک‌های خارجی که به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد قطع شد ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کم و بیش ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

در بیانیه یکبار دیگر آمده است که نشست سه روزۀ اسلو که در آن کشورهای اروپایی، ایالات متحدۀ امریکا و نمایندگان جامعۀ مدنی افغانستان با گروه طالبان دیدار داشتند، به هدف به رسمیت شناختن حکومت طالبان نه، بلکه به هدف پاسخگو قراردادن آن گروه برگزار شده بود.

تا حال هیچ کشور حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، حتا پاکستان، امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی، تنها سه کشوری که رژیم قبلی طالبان – بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- را به رسمیت شناخته بودند. تشکیل حکومت همه شمول، تامین حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها از شرایط اساسی جامعۀ جهانی برای تعامل با طالبان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG