لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن مهاجران افغان؛ ایران مدارک افغانستان را بررسی می‌کند


محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجۀ ایران که برای بررسی رویداد غرق شدن مهاجران افغان به کابل سفر کرده بود، گفته است که مدارکی را که افغانستان در این مورد تهیه کرده ، بررسی خواهد شد و در صورت تثبیت چنین تخلف مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

با اینحال، آقای بهاروند روز چهارشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) به خبرگزاری دولتی ایران گفت: "تحقیقات ما دال بر این است که به هیچ وجه، مرزبانان ایرانی دخالتی در این کار نداشته‌اند."

تحقیقات جانب افغانستان نشان داده است که شمار مجموعی کارجویان افغان که در سرحد ولایت هرات با کشور ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

نجات یافتگان این رویداد گفته اند که مرزبانان ایرانی آنان را شکنجه کرده و سپس همه را به دریای هریرود افگنده اند.

آقای بهاروند در راس هیاتی روز سه شنبه ۲۶ می (ششم جوزا) وارد کابل شد و با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و حمید طهماسی، معاون شورای امنیتی ملی افغانستان ورییس هیات حقیقت‌یاب افغان در رابطه به رویداد مرزی، دیدار کرد.

ایران از قول آقای بهاروند گزارش داده است که در این سفر توافق شده است تا ایران و افغانستان همکاری خود را بیشتر کنند که در آینده از بروز چنین رویدادهایی جلوگیری شود و نیز تمام شهروندان افغان به گونۀ قانونی وارد ایران شوند.

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه ایران همچنین گفته است که در پیوند با رویداد مرزی و غرق شدن مهاجران افغان در دریای هریرود، ایران با جانب افغانستان تفاهم کامل دارد و به گفتۀ وی "اختلاف نظری که رسانه‌های معاند بیان می‌کنند" حقیقت ندارد.

XS
SM
MD
LG