لینک های دسترسی

Breaking News

داعش به افغانستان علاقه خاص دارد – اتمر


اتمر می گوید که جنگجویان خارجی از زابل گرفته تا بدخشان فعالیت دارند
اتمر می گوید که جنگجویان خارجی از زابل گرفته تا بدخشان فعالیت دارند

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان می گوید که گروه تندرو دولت اسلامی به افغانستان علاقۀ ویژه دارد و از سه ماه گذشته به اینسو در تلاش است تا در افغانستان جای پا پیدا کند و این کشور را بخشی از خلافت خود-خواندۀ خویش اعلام کند.

محمد حنیف اتمر در مشرانو جرگۀ افغانستان گفت که گروه دولت اسلامی می خواهد از طریق افغانستان به آسیای میانه و سایرکشورهای همسایه راه پیدا کند.

گروه دولت اسلامی یا داعش که سال گذشته بخش های زیاد خاک عراق و سوریه را تصرف کرد، اکنون در صدد گسترش ساحۀ نفوذ خود به ویژه در کشور های اسلامی است.

افغانستان که بزرگترین تولید و صادر کنندۀ تریاک در جهان است، محل مطلوبی برای گروه دولت اسلامی به حساب می رود. درآمد نامشروع مخدرات در افغانستان می تواند تمویل کنندۀ فعالیت های دهشت افگنی داعش باشد.

محمد حنیف اتمر که برای ارایۀ توضیحات در مورد تطبیق موافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان افغانستان و ایالات متحده امریکا به مشرانو جرگه فراخوانده شده بود، با ابراز نگرانی از موجودیت شبکه های دهشت افگن در نزدیک مرز های افغانستان گفت که تا کنون پناهگاه های دهشت افگنان در مناطق قبایلی پاکستان به کلی از بین نرفته است.

آقای اتمر گفت که عملیات نظامیان پاکستان در مناطق قبایلی آن کشور سبب شده است تا جنگجویان دهشت افگن خارجی به افغانستان پناه بیاورند. او افزود که اکنون این دهشت افگنان از زابل گرفته تا بدخشان فعالیت دارند.

شورشیان هفتۀ گذشته حملاتی را بر مراکز پولیس در چندین ساحه در ولایت کندز راه اندازی کردند. مقام های امنیتی افغان گفتند که در این درگیری به اضافۀ طالبان افغان جنگجویان خارجی نیز شرکت داشتند که اجساد آنان در محل جنگ باقی مانده بود.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که در این اواخر سربازان افغان ۲۰ خانوادۀ تندروان خارجی را در بدخشان بازداشت کرده و اکنون همۀ آنان در توقیف نیرو های امنیتی افغان به سر می برند.

مذاکرات صلح

محمد حنیف اتمر گفت که تا کنون هیچ تماس رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان صورت نگرفته است. او افزود که ملاقات اخیر میان نمایندگان طالبان و شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در قطر غیررسمی بود.

آقای اتمر خطاب به اعضای مشرانو جرگه گفت" هر نظری که در آنجا مطرح شده نظر شخصی افراد است و دولت افغانستان قطعاً آن را جز یک مذاکره رسمی و یک موافقه رسمی نمی داند و ما هیچ وقت مذاکره پس پرده را قبول نکردیم."

مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان گفت که اگر مذاکراتی با طالبان صورت گیرد، طرف های مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان بوده و گفتگو ها باز و شفاف خواهد بود.

محمد حنیف اتمر از تطبیق مواد موافقتنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن اطمینان داد وسالانه فراهم آوری ۴.۲ میلیارد دالر را از سوی شرکای بین المللی افغانستان به ویژه ایالات متحده به نیرو های امنیتی و دفاعی افغان، یکی از دستآورد های حکومت خواند.

آقای اتمر همچنان گفت که بر اساس این سند نیرو های خارجی از چهار ماه به اینسو در افغانستان عملیات جنگی نداشته و مسوولیت مستقیم سوق و ادارۀ عملیات نظامی و امنیتی را سربازان افغان عهده دار اند.

با پایان یافتن ماموریت جنگی نیرو های ناتو در افغانستان، اکنون سربازان خارجی تنها وظیفۀ مشاورت و آموزش نیرو های افغان را عهده دار بوده و در زمینۀ تمویل، تجهیز و فراهم آوری تسهیلات و منابع لوژستیکی برای سربازان افغان همکاری دارند.

XS
SM
MD
LG