لینک های دسترسی

Breaking News

آیا داعش در افغانستان حضور دارد؟


در حملۀ انتحاری روز شنبۀ شهر جلال آباد ۳۵ تن کشته و ۱۲۵ نفر دیگر مجروح شد.
در حملۀ انتحاری روز شنبۀ شهر جلال آباد ۳۵ تن کشته و ۱۲۵ نفر دیگر مجروح شد.

رئیس جمهور افغانستان روز شنبه حمله انتحاری اخیر در جلال آباد را به گروه دولت اسلامی یا داعش نسبت داد.

محمد اشرف غنی گفت"امروز در حادثه وحشتناک ننگرهار کی ابراز مسوولیت کرد؟ طالب ابراز مسوولیت نکرد، داعش ابراز مسوولیت کرد."

پس از حملۀ انتحاری روز شنبه در جلال آباد، رسانه های محلی گزارش دادند، یک فرد ناشناس که خود را سخنگوی گروه وابسته به داعش در افغانستان معرفی کرد، در تماس با رسانه ها مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

گروه طالبان دست داشتن در آن حمله را رد کرد اما تا هنوز روشن نیست که آیا اظهارات رئیس جمهور غنی در مورد عاملین حمله جلال آباد با اتکا به گزارش رسانه های محلی بوده یا اینکه منابع استخباراتی افغانستان هم آن را تایید کرده اند.

تا کنون چندین مقام بلند رتبه افغانستان به شمول عبدالرشید دوستم - معاون اول رئیس جمهور، محمد محقق - معاون دوم رئیس اجراییه و اجمل عبید عابدی - سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رسانه ها حضور داعش را در آن کشور تایید کرده اند.

اما شماری از مقامات پیشین و کارشناسان افغان حضور داعش در افغانستان را رد می کنند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان چندی پیش در مورد حضور داعش در افغانستان ابراز تردید کرد و گفت " داعش در آن کشور طرفدار ندارد."

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز هفته گذشته در صحبت با رادیو آزادی موجودیت داعش را در آن کشور رد کرده گفت"در شرایط فعلی (موجودیت) داعش در افغانستان بیشتر یک جنگ روانی است تا یک واقعیت."

داعش یا هویت شویی طالبان

اما محمد نظیف شهرانی، استاد در پوهنتون اندیانای امریکا می گوید که گروه که تحت نام داعش در افغانستان فعالیت دارد، همان گروه طالبان بوده و به گفته او حکومت افغانستان برای "توجیه کنار آمدن با طالبان" اکنون از اسم داعش استفاده می کند.

آقای شهرانی گفت "تنها علتی که حکومت فعلی افغانستان از وجود داعش تصدیق می کند، هویت شویی طالبان است."

به باور این کارشناس مسایل اجتماعی – سیاسی حکومت افغانستان اکنون به دلیلی به طالب دیروز، داعش خطاب می کند تا "با آنعده طالبانی که پاکستانی ها آنان را برای مذاکرات آماده کرده اند، صحبت کرده بتوانند."

آقای شهرانی افزود که تا کنون "هیچ ثبوتی" مبنی بر رابطه گروه که تحت نام داعش در افغانستان فعالیت دارد با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه وجود ندارد.

به باور این کارشناس افغان، اعمال که اکنون تحت نام داعش در افغانستان عملی می گردد، تازگی نداشته و در گذشته و حال توسط گروه طالبان نیز انجام یافته است.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان می گویند که گروه تحت نام داعش در افغانستان متشکل از اعضای "تندرو" طالبان بوده که مخالف هرگونه مذاکره با حکومت افغانستان و امریکا می باشند.

عمر شریفی، محصل مقطع دوکتورا در پوهنتون باستن امریکا می گوید "چندی پیش زمانیکه بحث های صلح با طالبان بالا بود، شماری از افراد به نام طالب با تماس به رادیو های محلی جلال آباد گفتند که اگر ملا عمر (با حکومت افغانستان) مذاکره کند، آنان دست به قیام علیه ملا عمر خواهند زد. یعنی زمانیکه از طالب صحبت می شود، ما با یک جنبش یکپارچه مواجه نیستیم."

از آنجایکه تشنج های مذهبی و فرقه ای در افغانستان سابقه ندارد، با توجه به اعمال فرقه گرایانه گروه داعش در عراق و سوریه، احتمالاً آن گروه در گسترش نفوذش در افغانستان با آزمون های روبرو خواهد گردید.

آقای شریفی نیز به این باور است که بستر قومی، اجتماعی و مذهبی افغانستان نسبت به عراق و سوریه برای رشد یک گروه تندرو "فرقه ستیز" چون داعش کاملاً متفاوت می باشد.

اما اگر ثابت شود که حمله جلال آباد واقعاً توسط گروه داعش در افغانستان انجام شده است، حکومت وحدت ملی بر علاوه گروه طالبان، شبکه حقانی و شاخه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، با یک آزمون امنیتی دیگر نیز مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG