لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سه ماه به تعویق افتاد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که انتخابات ریاست جمهوری آن کشور با سه ماه تاخیر به تاریخ ۲۹ سرطان سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار خواهد شد.

بر اساس تقویم قبلی، قرار بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۳۱ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار شود.

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که بنا بر مشکلات تخنیکی و عملیاتی چون مسایل بودجه، امنیت، انتقالات و سرمای زمستان کمیسیون قادر به برگزاری انتخابات به تاریخ ۳۱ حمل نیست.

آقای صیاد در یک کنفرانس خبری گفت که کمیسیون انتخابات در مشورت با همه جوانب دخیل در پروسه انتخابات چون، احزاب سیاسی، نامزدان احتمالی ریاست جمهوری، جامعه جهانی و نهادهای ناظر بر انتخابات این تصمیم را اتخاذ کرده است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ولسی جرگۀ ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها نیز در یک روز برگزار خواهد شد.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که هرچند خواست حکومت برگزاری انتخابات به موقع بود، اما با احترام به فیصلۀ کمیسیون به صفت نهاد مستقل، حکومت آماده است در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه سرطان سال ۱۳۹۸ همکاری همه‌جانبه نماید.

با آنکه مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، مشکلات تخنیکی و عملیاتی را دلیل تاخیر در برگزاری انتخابات عنوان کرده اند، گفته می‌شود که تعویق انتخابات در گفتگوهای صلح افغانستان میان نمایندگان طالبان و مقام‌های امریکایی نیز مطرح شده بود، تا به گفتۀ مقام‌های امریکایی نخست صلح تامین شود و سپس انتخابات برگزار شود.

XS
SM
MD
LG