لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها در سنبله ۹۸ برگزار می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که قرار است انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌‌ها در ماه سنبله سال پیش رو برگزار شود.

قرار بود که انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها هم‌زمان با انتخابات پارلمانی افغانستان برگزار شود، اما به دلیل روشن‌نبودن امتیازات وکلای شوراهای ولسوالی‌ها و نبود نامزدان زن در برخی ولسوالی‌ها این انتخابات در ۲۸ میزان برگزار نشد.

از سویی هم پیش از این انتخابات شوراهای ولایتی با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است، اما ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان امروز یک‌شنبه (۲جدی) به صدای امریکا گفت که این کمیسیون تصمیم گرفته است تا در ۳۱ حمل ۱۳۹۸ تنها انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی را برگزار کند.

آقای سادات، افزود که کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل پایین بودن ظرفیت،‌ کمی وقت،‌ نبود امکانات مالی توانایی برگزاری ۴ انتخابات را به گونه همزمان ندارد و به همین دلیل قرار است انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی ها را درماه سنبله ۱۳۹۸ هجری- خورشیدی برگزار کند.

معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، از حکومت خواست که باید هر چه زودتر مشکل قانون شوراهای ولسوالی‌ها را حل کند.

سادات افزود: " فعلأ هیچ امتیاز، جایگاه و مسوولیت‌های نمایندگان شورای ولسوالی‌ها معلوم نیست، قانون وجود ندارد و در این حالت هیچ کس آماده نیست که در این پروسه خود را کاندید کند".

در همین حال، این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات با واکنشی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان رو به رو شده است.

سرور دانش با انتقاد از این تصمیم کمیسیون انتخابات،‌در صفحه فیس‌بوک اش نوشته است که پیش از این حکومت به کمیسیون تاکید کرده بود که تا ۴ انتخابات را همزمان برگزار کند و به گفته او حکومت مصمم است تا هر گونه امکانات "لازم" را برای کمیسیون مستقل انتخابات فراهم سازد.

آقای سرور دانش افزوده است:" اکنون که تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام گردیده، باز هم نه از انتخابات شورای ولسوالی ها خبری است و نه از انتخابات شوراهای ولایتی، با این که مدت کار قانونی شوراهای ولایتی از هم اکنون پایان یافته و مدت قانونی یک سوم مشرانو جرگه هم به همین دلیل، ختم شده و ادامه کار آن مشروعیت مشرانو جرگه را هم با سؤال مواجه می سازد".

این در حالی است که احزاب سیاسی، بارها بر ناتوانی کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته اند که با نیروی بشری کنونی در این کمیسیون، انتظار روند به موقع و شفاف انتخابات را نباید داشت و بر اصلاحات تشکیلاتی و قانونی انتخابات این احزاب تأکید دارند.

XS
SM
MD
LG