لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به فرمان رئیس جمهور افغانستان درخصوص بحران کاندیدان ولسی جرگه


واکنش ها به فرمان رئیس جمهور افغانستان درخصوص بحران کاندیدان ولسی جرگه
واکنش ها به فرمان رئیس جمهور افغانستان درخصوص بحران کاندیدان ولسی جرگه

فرمان تازه حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، که به خاطر پایان دادن به کشمکش های انتخاباتی صادر شده است، نگرانی ها و مخالفت های شدید را در ولسی جرگه به بار آورده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به روز چهار شنبه با صدور فرمانی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا با درنظر داشت فیصله محکمه استیناف و اسناد و شواهد به دست آمده از بررسی های شکایات انتخاباتی فیصله نهایی را در این زمینه صادر کند.

پس از آن که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، حکم نهایی خود را به خاطر حل منازعات انتخاباتی اعلام کرد، اعضای ولسی جرگه افغانستان در اجلاس عمومی امروز مخالفت شدید خود را در برابر این حکم حامد کرزی ابراز کردند.

اعضای ولسی جرگه افغانستان می گوید در صورت عملی شدن حکم حامد کرزی به تحصن و اعتراضات گسترده دست خواهند زد.

دو تن از وکلا در اجلاس امروز ولسی جرگه که به همین موضوع اختصاص یافته بود چنین گفتند.

"اگر به دموکراسی اعتقاد دارید، به مردم سالاری اعتقاد دارد، به حق حاکمیت قانون اعتقاد دارید خواهش من این است که بیاید در صف مردم به خاطر دفاع از قانون، عدالت، آزادی و حفظ آبروی خانه ملت، در صف تحصن ایستاده شویم."

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به روز چهار شنبه با صدور حکمی به کمیسیون مستقل انتخابات وظیفه داده است تا با در نظر داشت دوسیه ها و اسنادی که محکمه استیناف ارایه کرده است، تصمیم نهایی را به خاطر پایان داد به کشمکش های انتخاباتی اتخاذ کند.

در اعلامیه ریاست جمهوری گفته شده که حامد کرزی این تصمیم را به منظور حل اختلافات ناشی از انتخابات ولسی جرگه سال ١٣٨٩ صادر کرده است.

اما وکلای ولسی جرگه می گویند در عقب این تصمیم حامد کرزی دسیسه های بزرگ نهفته است که هدف آن بروز بحران در افغانستان است.

واکنش ها به فرمان رئیس جمهور افغانستان درخصوص بحران کاندیدان ولسی جرگه
واکنش ها به فرمان رئیس جمهور افغانستان درخصوص بحران کاندیدان ولسی جرگه

محمد یونس قانونی یک عضو ولسی جرگه در این مورد گفت: "امروز من یکی از حقایق پشت پرده را به همکاران خود بیان می کنم، وکلای محترم بحران پارلمان به خصوص ولسی جرگه جزئی از یک بحران قصداً و عمداً هدایت شده است که بحرانی در افغانستان شکل بگیرد و این زمینه را برای انتخابات بعدی ٢۰١٣ مساعد بسازد. شما باید بپذیرید که این برخوردها جزئی از برنامه های کلان تاکتیکی به سطح کل کشور است. این بحران به مراتب بزرگتر از این است که در ولسی جرگه چه کسی باشد یا چه کسی نباشد."

آقای قانونی همچنان گفت تا زمانی که قضیه سرنوشت ولسی جرگه حل نشود، هیچ اجندایی را در ولسی جرگه مورد بحث قرار نخواهند داد.

در عین حال، کارشناسان مسایل حقوقی از این حکم حامد کرزی استقبال نموده و آن را یگانه راه حل قانونی مشکل به وجود آمده می دانند.

ودیر صافی، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون، کابل می گوید به اساس این فیصله ٦٢ تن از نامزدان به عوض وکلای فعلی وارد ولسی جرگه خواهند شد.

آقای صافی گفت "این حکم به این معنی است که ٦٢ کاندید جدید که حق شان تثبیت شده در محکمه، باید بروند و کرسی های خود را در ولسی جرگه اشغال کنند و آن عده کسانی که تقلبات، تخلفات و دیگر جرایم در کارشان دیده شده، باید اخراج شوند"

کشمکش ها بر سر نتایج انتخابات پس از آن بروز کرد که در اثر بررسی های نهادهای عدلی و قضایی روشن شد که در انتخابات ولسی جرگه سال ١٣٨٩ تقلبات گسترده صورت گرفته است.

به خاطر بررسی تقلبات انتخاباتی به پیشنهاد ستره محکمه و حکم حامد کرزی محکمه رسیدگی به دوسیه های انتخابات تاسیس شد.

پس از بررسی و شمارش مجدد آرای انتخابات در ٣٤ ولایت، محکمه اختصاصی ٦٢ تن از اعضای ولسی جرگه کنونی را رد صلاحیت کرد و چهره های جدید را به عنوان نامزدان برنده انتخابات ولسی جرگه، به عوض آنان معرفی نمود.

اما تا اکنون به درستی روشن نیست که سرنوشت این کشمکش ها به کجا می انجامد و این گره به دست چه کسی گشوده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG