لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت مورد جدید فلج کودکان در جنوب افغانستان


وزارت صحت افغانستان از ثبت نخستین مورد فلج کودکان (پولیو) در سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داده است.

براساس یک اعلامیه وزارت صحت، این مورد در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار در جنوب افغانستان ثبت شده و یک کودک ۲۲ ماهه را فلج کرده است.

افغانستان، پاکستان و نایجریا، تنها سه کشوری در جهان اند که هنوز از بیماری فلج کودکان رنج می‌برند.

در جریان سال گذشته میلادی، ۲۱ مورد فلج کودکان در افغانستان شناسایی شده بود که بیشتر آن، مربوط ولایات جنوبی این کشور می‌شود. ولایاتی در شرق افغانستان، از جمله کنر، از دیگر مناطق آسیب‌پذیر در برابر پولیو شناخته می‌شوند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان گفته است "این واقعه بیانگر آن است که ولایت کندهار و در کل، زون جنوب افغانستان، با تهدید بیشتر مواجه است."

گروه طالبان، در گذشته عمدتا در مناطقی که در آن نفوذ بیشتری دارند، از تطبیق برنامه‌های واکسین علیه فلج کودکان جلوگیری کرده اند.

پیشتر، وزارت صحت افغانستان اعلام کرده بود که به دلیل مخالفت طالبان، حدود یک میلیون کودک از دسترسی به واکسین پولیو محروم شده اند.

ثبت مورد جدید فلج کودکان در کندهار، در حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون کمپاینی برای تطبیق واکسین پولیو در جنوب و شرق افغانستان جریان دارد.

مقامات افغان گفته اند که تلاش دارند در هماهنگی با ملاها و چهره‌های با نفوذ دینی، مخالفت‌ها در برابر اجرای برنامه‌های واکسین را کاهش دهند.

XS
SM
MD
LG